En konvertering er det som skjer når en som besøker nettsiden din gjør det du vil den skal gjøre. Det kan være flere ting, og det er derfor viktig at vi tenker på disse tingene når vi lager nettsider ol.
Ønsker du at den potensielle kunden skal lese % av artikkelen din for å bli en bedre kvalifisert kunde? Eller ønsker du at vedkommende skal se en film, fylle ut et skjema eller gjøre et kjøp? Alle disse tingene kan defineres som en konvertering.
Eksempel: Meld deg på nyhetsbrevet mitt her! (% andelen av dere som gjør det vil være min konverteringsrate på denne siden)
Andelen av de som gjør en av tingene du ønsker at de skal gjøre er det som kalles konverteringsraten. Dette er da et tall vi kan jobbe med for å få mer igjen for de markedsaktivitetene vi gjør.
Eksempel på konverteringer:
For å spore konverteringer, konverteringsfrekvens og kostnad per konvertering, må du sørge for å bruke konverteringssporing. Dette kan gjøres ved hjelp av Google analytics eller Facebook Pixel.
Konverteringsoptimalisering, eller CRO, er den prosessen vi bruker for å forbedre konverteringsfrekvensen. A / B-testing eller delt testing er en av teknikkene som brukes til å teste og overvåke konverteringene til forskjellige landingssider eller annonser. Det hjelper deg med å identifisere hvilke elementer på annonsene og sidene som optimaliserer konverteringsfrekvensen på nettsiden.
Du kan for eksempel teste forskjellige overskrifter, knapper, handlingsoppfordringer (Call to actions) eller bilder på landingssidene for å se hvilke variabler som fører til flest konverteringer.