Som medierådgiver er jobben din primært å sørge for at kunden din får absolutt best mulig råd om hvordan vedkommende kan plassere pengene sine for å treffe sin målgruppe best mulig på rett tidspunkt.
Medierådgiveren skal jobbe tett mot kundene sine og finne smarte løsninger for at kunden skal lettere kunne identifisere, målrette og hjelpe sine kunder. Med sin kompetanse om hvilke medier som lettest treffer rett målgruppe skal medierådgiveren også hjelpe kunden legge en plan for hva man skal gjøre for best mulig effekt.
Et mediebyrå er en bedrift som spesialiserer seg på å utføre annonsekjøp på vegne av sine kunder. I så måte er det det å være et mellomledd for å definere målgruppe, vurdere hvor man kan treffe den målgruppen på en best mulig måte og iverksette utforming av annonsebudskap og få plassert mediekjøpene.
En av de viktigste tingene et mediebyrå gjør er å forstå mulighetene av nye medier, ny teknologi og hvordan man kan holde kontroll på alle mulighetene som finnes.
Trenger du hjelp til å forstå mulighetene der ute? – Ta kontakt!
I mange sammenhenger blir mediebyrå brukt når det er snakk om eldre medier som Radio, TV, utendørsreklame og aviser (I tillegg til digitale medier, så klart). For å være medlem i mediebyråforeningen (9 selskap i hele Norge), må du abonnere på en masse “old school” måleverktøy som jeg ærlig talt mener er ganske bortkastet (egen mening). Dette gjelder TV-metermåling, radiomåling og en masse annet som jeg mener man kan finne andre steder.
Jobben til et mediebyrå bør være å sørge for at du får mest mulig igjen for annonsepengene du bruker, enten det er via Google Ads, SEO, sosiale medier, analyse av innhold, produksjon av nytt innhold eller om det er å løpe rundt med en plakat i Storgata med tilbudet ditt på.
Et mediebyrå skal sørge for at markedsføringen din sees på rett tid, på rett sted. De var veldig mye mer nyttige før, da mesteparten av annonsepengene ble brukt på aviser, utendørsreklame og TV. Men etter hvert som den digitale teknologien gir muligheter for kirurgisk presisjon i markedsføringen, mener jeg at mye av det mediebyråene gjorde før har begynt å bli avleggs.
Det finnes selvsagt “gamle” mediebyrå som har gjort grep rundt dette og som selvfølgelig også jobber med innholdsmarkedsføring, søk, sosiale medier, SEO og data.
Performance marketing er målbar markedsføring. Og det finnes en hel del byråer som kaller seg Performance-byrå også. Hvis du velger bort markedsføring som ikke er målbar med markedsføring du kan måle, er det mye lettere å se hvor gode man faktisk er.
Trenger du hjelp med målbar markedsføring? Ta kontakt!