Hvor mye bør man bruke på markedsføring? - Hvordan bestemme budsjett til markedsføring? Ti prosent 10 % – dette er det magiske tallet du sannsynligvis vil høre når du spør hvor mye av inntektene du skal bruke på markedsføring. Men stemmer det for alle? Stemmer dette for deg?
Et av spørsmålene jeg får når jeg jobber med kunder er: «Hvor mye bør jeg bruke på markedsføring»" I denne artikkelen skal jeg gi en pekepinn på hva du bør legge opp til av markedsføringsbudsjett for å nå de målene du har satt. Jeg har også skrevet om "Hvordan planlegge markedsføringsbudsjettet ditt"
Det er dessverre ikke noe enkelt svar eller formel for å beregne nøyaktig hvor mye en bedrift skal bruke på markedsføring, sannheten er at svaret på det spørsmålet alltid er komplisert og varierer for hver bedrift. Hver bedrift er unik og bør vurdere de forskjellige faktorene som er viktige i forretningsmodellen og hvordan de passer med et markedsbudsjett.
Test budsjettkalkulatoren her.
Du vet at du må bruke noe av budsjettet og tiden din på markedsføring. Men hvilken prosentandel av omsetningen skal du sette av? Og hvilken markedsføringstaktikk bør du prioritere?
Dette er ladede spørsmål! Og siden du leser, så regner jeg med at du ønsker svar. Jeg har sett på en håndfull store og mellomstore selskaper på tvers av bransjer for å se hvordan markedsføringsbudsjettene deres planlegges. I tillegg bruker jeg det jeg har lært med snart 20 år i bransjen og legger til den erfaringen jeg har opparbeidet meg for å gi deg så gode svar som mulig på spørsmålet.
“Du kan få så mye budsjett du bare vil, så lenge jeg ser resultater” og “Vi har egentlig ikke satt av noe budsjett til markedsføring” - dette er 2 av utsagnene jeg ofte får, som både egentlig ikke er riktige. Hvis noen jobber med markedsføring eller salg i bedriften din, så har du budsjett. Hvis du bruker tid eller penger på noensinne som skal få frem bedriften din på messer, i brosjyrer, på radio eller i sosiale medier, ja da har du budsjett. Det kan hende du ikke har et bevisst forhold til budsjettet, men det er der.
Få kontroll på tallene, legg planer. Hvis du har butikklokaler eller kontorlokaler, så bør du ikke si: “jeg har ikke satt av noe ordentlig budsjett til husleie”, det samme forholdet bør du ha til markedsføringen.
Du bør likevel være åpen for å justere budsjettene når du ser hva som virker og ikke. Og hvis man får kontroll på tallene sine, så er det å ha justerbare budsjetter alfa-omega for å kunnne sørge for å få mest mulig utav markedsbudsjettet.
Derfor er det helt sykt viktig for markedsførere å ha kontroll på tallene sine! Jeg har laget en liten sjekkliste det er lurt å ha kontroll på, den kan du finne her:
Bedrifter store og små forstår som oftest viktigheten av å prioritere markedsføringsbudsjettene sine. Det hjelper ikke å ha verdens beste produkt eller tjeneste hvis ingen vet om det.
De siste årene har selskaper som MindBody, Salesforce, Bottomline Technologies, Tableau og Oracle brukt mer enn 20% av inntektene sine til markedsføring - noen brukte til og med nærmere 50%!
Og hva har alle disse selskapene til felles? De økte inntektene fra år til år.
"De største selskapene ... de med mer enn 10 milliarder dollar i årlig inntekt - de er også de som prioriterer digital markedsføring mest. I gjennomsnitt 11,6% av markedsføringsbudsjettet," mens de "med årlige inntekter på 500 til 1 milliard dollar tildelte 8,5% av markedsføringen budsjett til digital annonsering. ”
-Kilde: Gartner
Men hvor mye skal jeg bruke på markedsføring?
Ti prosent 10 % – dette er det magiske tallet du sannsynligvis vil høre når du spør hvor mye av inntektene du skal bruke på markedsføring. Men stemmer det for alle? Stemmer dette for deg? Hva med et selskap i vekstfasen mot et veletablert merke som Apple? Bør du bruke 10% uansett bransje eller konkurransesituasjon?Nei, selvfølgelig ikke. Disse tallene utvikler seg, og må endres avhengig av bransje og konkurranse
Når du skal legge opp hvor stor del av omsetningen din du bør bruke på markedsføring, så innbefatter det all markedsføring. Fra visittkort til de som jobber i markedsavdelingen. Du må også tenke på ting som hvilken bransje du befinner deg i, om du har mye konkurranse, om du ønsker å vokse eller bare holde på det du har.
Jeg har laget en kalkulator som kan gi deg en pekepinn på hvordan du kan legge opp markedsbudsjettet ditt.
Du kan teste budsjettkalkulatoren her.
Når du har satt opp en ramme på budsjettet ditt, så kommer jobben å bryte det ned, prioritere hvordan du bør fordele det, og det å regne hjem verdien samt å se hvordan du kan få mest mulig utav budsjettet ditt. Hvis det er noe du vil ha hjelp med så er det bare å si i fra, for der har jeg mange tips og råd.