Hvordan skrive spesifikasjon til nettsider?

01.feb.2018 00:00:00 | Hvordan skrive spesifikasjon til nettsider?

Når man skriver en nettsidespesifikasjon så er dette en beskrivelse av hva du som oppdragsgiver ønsker å anskaffe.

Det er ikke alltid lett å vite hvor man skal begynne når det gjelder nettsider. Her kommer Hallgeir til unnsetning! Vi i Vecora bestemt oss for å dele mer av de tingene vi er gode på og i den sammenheng har vi skrevet et hefte: 9 tips på hvordan skrive en spesifikasjon til nettside!

Det er ikke alltid lett å vite hvor man skal begynne når det gjelder nettsider. Her kommer Hallgeir til unnsetning! Vi i Vecora har bestemt oss for å dele mer av de tingene vi er gode på og i den sammenheng har vi skrevet et hefte: 9 tips på hvordan skrive en spesifikasjon til nettside!

“9 tips til å skrive nettsidespesifikasjon” ble skapt fordi mange av de som kommer til oss, ikke helt vet hva de faktisk trenger. Det er som å plukke opp telefonen til en bilforhandler og si “hei, jeg trenger en bil, hvor mye koster det”: ganske fåfengt hvis du ikke vet hvilken type bil du skal ha, hva du har tenkt til å bruke den til, hvilke budsjett du har, hvilken farge du vil ha. Det er mange ting man bør tenke igjennom før man kjøper en bil, og på samme måte så er det mange ting man bør tenke igjennom før man anskaffer seg en ny nettside.
DSC_0015-1

Nummer 1 - Introduser deg selv
Hvem er du, hva holder du på med? Hvilke tjenester tilbyr du kundene dine, og hvordan kan du hjelpe de potensielle kundene dine bli enda bedre.

Nummer 2 - Formål

Hva er målet med den nye nettsiden? Hvorfor er ikke den gamle nettsiden god nok? Trenger du at den ser bedre ut, trenger du en annen type funksjonalitet? Hva er grunnen til at man trenger noe nytt? Noen ganger så kan man bare trenge å fornye seg, men det er viktig å få på plass de tingene som forteller hvorfor man trenger noe nytt.

Nummer 3 - Mottaker

Det som er det viktigste med hele nettsiden: brukeren. Hvem er brukeren av nettsiden du har nå idag, eller hvem ønsker du at brukeren skal være? Er det eksisterende kunder som trenger å finne ut informasjon som du tilgjengeliggjør for de? Er det potensielle kunder som ser etter grunner til å bli kunde hos deg? Er det bestillingsfunksjonalitet? Altså, hva er det som må til for å gi brukeren en bedre opplevelse av deg som bedrift?

Nummer 4 - Budsjett
Så kommer vi til budsjettet. Hvis du går inn til en bilforhandler og spør hvor mye en bil koster, kommer du helt sikkert til å få noen spørsmål om hvilken type bil vil du ha, hva du har tenkt å bruke den til, hva vil du ha av garantier, osv. Hvis du nekter å si hvor mye penger du har tenkt til å bruke på en bil, så kan det godt hende at du får noen som sier 5000 og noen som sier en million. Begge deler er prisen på en bil, men det er to helt forskjellige biler.

Nummer 5 - Konkurranse
Hvem er konkurrentene dine? Om du vet litt om dine konkurrenter, kan leverandøren din se markedsbildet mye tydeligere. De kan da se hva som fungerer hos konkurrentene dine og hva som ikke fungerer, og dermed vite hvilke styrker de må matche, samt hva de skal styre unna.

Nummer 6 - Funksjon

Så kommer vi til teknisk spesifikasjon. Hvilke ting er det man faktisk trenger å ha med? Trenger du bankID, trenger du betaling med Vipps, skal nettsiden kommunisere med et kunderegister eller et lagerstyringssystem? Dette handler altså om hvilke tekniske spesifikasjoner nettsiden faktisk trenger. Skal man for eksempel ha et glorifisert visittkort på nett der det står firmanavn og telefonnummer, så har man mest sannsynlig ikke så veldig store tekniske spesifikasjoner, men hvis nettsiden skal kunne integreres med et medlemsregister, et lager og et logistikksystem, så er det desto flere behov der.

Nummer 7 - Smak

Smak er på mange måter som ei rumpe: den er delt og alle har en. Derfor er det viktig at leverandøren ditt kan få et innblikk i hva du liker, og også hva du ikke liker. Det vil gjøre det lettere for dem å gi det et resultat alle kan være fornøyde med.

Nummer 8 - Innhold
Så kommer vi til innhold. Gode sider er helt avhengige av godt innhold. Gode bilder og god tekst er det som tar en god nettside til en kjempegod nettside, og har det god video i tillegg, så kan det virkelig sette prikken over i’en!

Nummer 9 - Forprosjekt

Men, Hallgeir, tenker du nå, jeg vet fortsatt ikke hva jeg skal ha. Og da kan jeg si: ta det med ro, det finnes en løsning. Finn en leverandør, eller sparringspartner, og ta et forprosjekt! Der går du igjennom disse tingene som vi har snakket om nå, slik at du kan se hva er det faktisk du trenger, og hvordan det best mulig kan benyttes. Finn noen som kan være ærlig med deg og gi deg konstruktiv tilbakemelding, ikke bare en ja-person som ser på det hele med et ukritisk øye. Sett deg ned med dem og få ting ned på papiret. Da får man straks mer oversikt!

Vecora mener alvor når vi sier at vi ønsker å dele av vår kompetanse, så hvis du ønsker å laste ned guiden gratis, kan du finne den her, eller du kan sende meg en melding, og så kan jeg komme og levere den til deg eller sende den til deg i posten.

Ta kontakt, så snakkes vi!

Hallgeir Gustavsen

Written By: Hallgeir Gustavsen

Hallgeir Gustavsen er en utrolig kjekk kar, som også er verdens beste medierådgiver fra Gvarv, i Telemark. Med dette som utgangspunkt har han tatt steget ut i verden, og til deg som kunde, for å dele av sin fortreffelighet. Med 20 års erfaring innen rådgivning og digitale flater, har han den erfaringen du trenger. Uten skam og frykt går han løs på nye utfordringer, og bryter ned dine og andres barrierer for at du skal få mest mulig for pengene. Gamle måter å tenke på skal ut, og digitale tanker skal inn. Han har vært med å bygge opp en rekke virksomheter gjennom sitt engasjement der målbare resultater fra digitale flater har stått mer sentralt enn altertavla i kirka. Hallgeir er en travel mann, men som alt annet kan han kjøpes for penger.