Hvis man skal tro avisoverskrifter og dommedagsprofeter som tjener på en viss frykt i samfunnet, gjerne en frykt som øker villigheten til å konsumere fantastiske overskrifter, og gjerne også klikke på de forskjellige artiklene, er det nesten bare å legge inn årene og ikke gjøre noen ting i tiden fremover. Men er det tilfellet?
Jeg har snakket med en del kunder av meg, og for mange er det ca like mye å gjøre som før, men handlingsmønsteret er annerledes nå enn før. Det er gjerne mye færre kunder i butikk, men desto flere som er på nettbutikk, Facebook og andre digitale kanaler. Nå sitter kundene dine hjemme i sofaen, de har mobilen eller padded i fanget og gjør deler av shoppingen sin mens de streamer siste sesong av Westworld.
Avhengig av bransje, har du kanskje lagt merke til at salget og inntektene falt i nyere tid, takket være Coronavirus. Noen sektorer har sett en nesten total stopp i aktiviteten og har måttet vri hjernen for å overleve.
Dette har gjort markedsføring mer kritisk enn noen gang for mange virksomheter. Mye av denne markedsføringen må være online, med kostnadene for tradisjonell reklame, spesielt TV, uoverkommelig for mange selskaper for tiden. Selvfølgelig er det en annen utmerket grunn til å presse markedsføringsfokuset ditt på nettet i dag. Folk bruker mer tid hjemme (enten frivillig eller på grunn av at folk er i karantene) og går oftere på internett.
Her er noen markedsføringsideer du kan vurdere videre.
1. Ikke få panikk – det er som oftest ikke bra å gjøre noe i panikk
2. Hold deg oppdatert på KPI-er – få kontroll!
3. Benytt muligheter som oppstår for å hjelpe mennesker i krisen
4. Hold tettere kontakt med kundene dine på sosiale medier
5. Hvis du blir tvunget til å stenge dørene i en periode, bruk tiden på å planlegge fremtidig markedsføring
6. Forbedre SEO på nettsiden din
7. Tilpass tilbudene dine til omstendighetene
8. Lær deg nye ting og endre deg for å møte kundenes behov
9. Bruk betal-pr-klikk-markedsføring (Google Ads)