Moving forward - Vekstmarkedsføringsblogg av Hallgeir Gustavsen - Enhetlig tilnærming til markedskommunikasjon for porteføljeselskapene som sikrer en omforent forståelse og utøvelse av selskapets forretningsstrategi.

Branding vs Direkte response

Skrevet av Hallgeir Gustavsen | 16.aug.2022 10:14:00

Hva er en merkevare? Og hvorfor driver du med merkevarebygging?

Reklamebransjen har vært feil helt i fra starten, men det er ikke blitt tydelig før etter data-alderen hvor man kan lettere vise effekt og bruke data for å påvise korrelasjon.

Det er imaget til en bedrift eller produkt som gjør at man kan ta en høyere pris for en merkevare enn et tilsvarende produkt uten en kjent logo på.

Forbrukeren forventer at prisen er høyere - og de aksepterer at den er det.

Dette gjenspeiler kundens referansepris for et produkt. Referansepris er et viktig element innen på forbrukeratferd.

Er produktet prydet med et kjent merke har vi en høyere referansepris, og motsatt dersom der et ukjent merke.

Hvorfor er ikke dette nødvendigvis den beste måten? Hvis man ikke passer på så kan denne måten å jobbe på gi insentiver til byråene for å overbevise bedriftene om å bruke mest mulig der byrået for mest i provisjon.

Hva er Direkte respons!

Direct response markedsføring eller direkte markedsføring så er alt målbart.

Du som kunde skal kunne vite hvor mange som har sett annonsen, hvor mange som har klikket på den og hvor mange som har endt opp med å bli kunde etter å ha sett en annonse.

Det er viktig å ha på plass hvilke ting som er en konvertering, og hvordan vi kan hjelpe en potensiell kunde nærmere til å bli en faktisk kunde. På den måten kan vi definere suksesskriteriene for kampanjene våre.

Trenger du hjelp med å sette opp en direkte respons-kampanje så bare si i fra.

Vi snakkes plutselig! Ha en super dag.

Mvh

Hallgeir