En god plan med høy gjennomføringsevne er avgjørende for å lykkes med markedsføringen. (Med de fleste tingene man vil gjøre faktisk) En av tingene jeg har sett er gjennomgående for de som får det best til, er det å ha en DRI - (directly responsible individual) Noen som har det faktiske ansvaret, enten de er i selskapet eller innleid.
Noen har, eller ønsker å ansette en fulltids markedsansvarlig eller CMO, og selv om det er helt vanlig og for mange helt korrekt ift det man ønsker å bygge, så er det også en hel del risiko i en slik type ansettelse.
Får man rett kompetanse? Er det god match på folka? Hva skjer om man ansetter feil?
Og det er her kombinasjonen kan komme inn.
De har i utgangspunktet samme jobbeskrivelse som en standard, markedsansvarlig: en erfaren markedsfører som jobber i bedriften din for å utvikle en effektiv strategi og deretter holder i, og gjennomføre planen for å best posisjonere bedriften ditt for suksess.
Alt en innleid markedsansvarlig gjør er sentrert rundt vekst — vekst av din bedrift som helhet, så vel som intern vekst med bedriftskultur og fremming av kontinuerlig læring og forbedring. Samtidig som hvis man bygger systemkapital og strukturkapital og har en plan for å innhente og foredle datakapital, så vil verdien av en slik type ressurs være veildig stor.
En innleid markedsansvarlig skal ha den samme fagkunnskapen som en du ansetter, men de opererer kun på deltid. Det er selvsagt fordeler med å ha noen "på huset" - da det noen oppgaver gjerne er lettere å løse om man har dyp kjenskap til selskapet og dets ansatta/produkter osv.
Rett og slett hjelper de bedrifter med å utvikle og implementere markedsføring. Et tradisjonelt markedsføringsbyrå opererer som en tredjeparts entreprenør og jobber for ditt selskap, bistår med kampanjer og analyserer resultatene for å gjøre kontinuerlige justeringer over tid.
Tidligere håndterte disse byråene vanligvis offline-strategier som TV, radio, reklameskilt og brosjyrer. Men nå til dags er deres primære fokus på digitalt, med fokus på taktikker som SEO, sosiale medier, digital annonsering og innholdsproduksjon.
Noen av deres hovedtjenester inkluderer:
Som nevnt tidligere, er en innleid markedsansvarlig ganske rimelig sammenlignet med en fulltids markedsansvarlig. Med denne løsningen betaler du kun for den mest essensielle delen av jobben uten å måtte betale fulltidslønn som i følge utdanning.no i 2023 var på 930.000. Man kan da også se bort i fra sosiale kostnader i dette.
Nå er dette på ingen måte en anbefaling om å kvitte seg med intern markedsansvarlig for å leie inn, hovedpoenget er at man må ha noen som har ansvaret og som jobber for at bedriften skal få de beste resultatene.
Hvis man ser hva forskjellige byråer som spesialiserer seg på denne type tjenester, så kan man, avhengig av behov for kompetanse og omfang finne en erfaren markedsansvarlig som har fordelen med å ha et helt team i ryggen til 300-600-900.000 pr år. Her varierer prisene på hvor mye kompetanse og hvor mye tid som forventes.
Først bør du ta deg tid til å finne ut av følgende:
Selv om både en innleid markedsansvarlig, fulltids ansatt og et eksternt byrå opererer som samarbeidspartnere, ligger det også en mulighet i å kombinere for å oppnå optimal effekt.
Det finnes tydelige fordeler ved å ha en dedikert ressurs som er dypt involvert i bedriftens markedsstrategi. En markedsansvarlig gir deg kontinuitet og fokus, med at en ansvarlig følger opp og holder i trådene, uten at du må eksponere selskapet for risikoen av å ansette feil.
Samtidig, er et byrå en verdifull kilde til brei og mangfoldig kompetanse og spesialiserte fagfelt som er umulig for én person å mestre. Byrået kan tilby et team av eksperter innen ulike felt som SEO, innholdsproduksjon, grafisk design og sosiale medier – kritiske komponenter for suksess.
Ved å jobbe sammen så har markedsansvarlig det faktiske ansvaret og leder et felles innsats, samtidig som byråets kompetanse og ressurser utnyttes, da får bedriften din det beste fra begge verdener.