Moving forward - Vekstmarkedsføringsblogg av Hallgeir Gustavsen - Enhetlig tilnærming til markedskommunikasjon for porteføljeselskapene som sikrer en omforent forståelse og utøvelse av selskapets forretningsstrategi.

Google Analytics 4 – Hva det er og hvorfor du trenger det

Skrevet av Hallgeir Gustavsen | 09.aug.2022 10:51:53

Google har lansert sitt nyeste analyseverktøy, Google Analytics 4 (GA4) for litt over to år siden. I løpet av det neste året blir den gamle Universal Analytics lagt ned til fordel for oppgraderingen GA4.

Slike skifter er alltid litt stressende i overgangsperioden, men gir fordeler på sikt. Den nye versjonen gir deg blant annet forbedret sporing av kundereisen, forenklet oppsett av mål og hendelser og bedre utarbeidede målgrupper for kampanjene dine.

(Finn en gratis installasjonsguide for GA4 nederst i denne artikkelen)

Trenger jeg Google Analytics 4?

Du velger selfølgelig selv, men etter juli 2023 vil du ikke få mer data registrert på nettsiden din. Ifølge Google vil nåværende Analytics bare vil være tilgjengelig i rundt seks måneder etter denne datoen. Dersom du mister dataene dine, kommer du til å stå på bar bakke og må lære inn alle publikummer og annonser på nytt. 

Derfor er det viktig å bytte til GA4 så snart som mulig, slik at du har historisk data å sammenligne med når byttet blir tvunget på deg neste år.  Pluss at jo fortere du bytter over, jo mer tid får du til å lære deg det nye verktøyet samtidig som den gamle versjonen fortsatt samler inn data. På denne måten vil overgangen bli mindre stressende.

Trenger jeg Google Analytics 4?

Før du setter opp GA4, sjekk om du har GTM installert på nettstedet ditt, samt at du har tilgang til den aktuelle Google Analytics-kontoen. Hvis du trenger hjelp til installasjonen, kan du laste ned en gratis guide under.