Moving forward - Vekstmarkedsføringsblogg av Hallgeir Gustavsen - Enhetlig tilnærming til markedskommunikasjon for porteføljeselskapene som sikrer en omforent forståelse og utøvelse av selskapets forretningsstrategi.

Hva er en kompetitiv employer brand audit?

Skrevet av Hallgeir Gustavsen | 07.aug.2022 19:16:48

Før du utvikler din employer branding strategi, er det viktig at du har en klar forståelse av hvordan folk ser på bedriften din i utgangspunktet. 

Ellers, hvordan vil du vite hvilke justeringer som kreves?

Hvis du i tillegg tar med hvordan du står sett opp mot de andre selskapene som potensielle kandidater naturlig sett kunne tenke seg å søke hos vil du da også ha et utgangspunkt for å se hvor du bør fokusere på forbedring.

En grundig revisjon av hvordan folk oppfatter din merkevare, både hvordan de ansatte ser på deg og hvordan potensielle kandidater gjør det, lar deg forstå om ditt nåværende budskap og rykte viser de verdiene og tiltrekningskraften du sikter mot. 

Spesielt i organisasjoner med flere lokasjoner er viktig å ha en tydelig ide om hvordan de ulike markedene ser på organisasjonen din. 

Og om budskap må oversettes eller tydeliggjøres for å resonere med det lokale publikumet. 

Overordnet sett bør en kompetitiv employer brand audit KEBA ha følgende 3 mål:

  1. Identifisere gap. Se hvilke områder som konkurrentene dine fokuserer på, som du ikke fokuserer på og finne ut om det er noe som gir dem en fordel ovenfor deg. Enten det er sosiale medier, videoer, social proof eller andre ting.
  2. Identifisere muligheter. Hvilke områder er dine konkurrenter ikke så sterke på, eller hva gjør de ikke, som kan gi deg en fordel i konkurranse.
  3. Evaluere budskapet ditt. Hvordan snakker du til potensielle kandidater sett opp i mot hvordan dine konkurrenter snakker til sine potensielle kandidater. Er budskapet ditt korrekt, fremstilt på en best mulig måte og fremstår du bedre enn dine konkurrenter?