Employer branding en stor innvirkning på bunnlinjen. Hvis du har en god Employer branding så kan du redusere gjennomtrekk av ansatte med 28 %, og halvere kostnadene per ansettelse. I tillegg vil sannsynligvis 75 % av aktive arbeidssøkere søke på en jobb hvis arbeidsgiveren aktivt forvalter sin employer brand.
En employer branding-strategi lar deg kontrollere og påvirke det som snakkes om rundt din bedrift for å øke sannsynligheten for at kandidater ønsker seg å søke seg til din bedrift.
Det er nesten umulig å overdrive viktigheten av employer branding.
Det å tenke helhetlig på hele bedriftens HR og rekrutteringsarbeid. Hvert eneste kontaktpunkt er en mulighet for å etterlate et inntrykk for kandidater og ansatte som er med å forme din EB og din evne til å ansette og beholde god folk.
Uten en gjennomført strategi kan alle disse kontaktpunktene være en dealbreaker som koster deg både ansatte og kandidater.
Hvis en kandidat spør en av dine ansatte: "Hvordan er det å jobbe der?" Så kommer ingen av de ansatte til å svare: "Vi har laget noen helt sykt fine produkter" — I stedet kommer hun til å fortelle om den daglige driften, kollegaer, ledelsen, hvilke verdier dere har og om man har det fint og blir ivaretatt på arbeidsplassen.
Jeg har satt opp min anbefaling for hvilke steg man bør gå gjennom for å lage en god employer branding strategi.