Moving forward - Vekstmarkedsføringsblogg av Hallgeir Gustavsen - Enhetlig tilnærming til markedskommunikasjon for porteføljeselskapene som sikrer en omforent forståelse og utøvelse av selskapets forretningsstrategi.

Hvordan lykkes med employer branding strategi?

Skrevet av Hallgeir Gustavsen | 14.aug.2022 15:11:30

Employer branding en stor innvirkning på bunnlinjen. Hvis du har en god Employer branding så kan du redusere gjennomtrekk av ansatte med 28 %, og halvere kostnadene per ansettelse.  I tillegg vil sannsynligvis 75 % av aktive arbeidssøkere søke på en jobb hvis arbeidsgiveren aktivt forvalter sin employer brand.

En employer branding-strategi lar deg kontrollere og påvirke det som snakkes om rundt din bedrift for å øke sannsynligheten for at kandidater ønsker seg å søke seg til din bedrift.

Det er nesten umulig å overdrive viktigheten av employer branding.

Det å tenke helhetlig på hele bedriftens HR og rekrutteringsarbeid. Hvert eneste kontaktpunkt er en mulighet for å etterlate et inntrykk for kandidater og ansatte som er med å forme din EB og din evne til å ansette og beholde god folk. 

Uten en gjennomført strategi kan alle disse kontaktpunktene være en dealbreaker som koster deg både ansatte og kandidater.

Hvis en kandidat spør en av dine ansatte: "Hvordan er det å jobbe der?"  Så kommer ingen av de ansatte til å svare: "Vi har laget noen helt sykt fine produkter" — I stedet kommer hun til å fortelle om den daglige driften, kollegaer, ledelsen, hvilke verdier dere har og om man har det fint og blir ivaretatt på arbeidsplassen.

Hvordan lage en employer branding strategi?

Jeg har satt opp min anbefaling for hvilke steg man bør gå gjennom for å lage en god employer branding strategi.

  1. Undersøk hva som er status nå. Dette kan du gjøre ved å gjennomføre en kompetitiv employer brand audit - det jeg kaller en KEBA - les mer her
  2. Utform ditt medarbeiderløfte eller EVP - Employee Value Proposition. Det er en oppsummering av alt du tilbyr dine potensielle ansatte - les mer om medarbeiderløfte her
  3. Avklar om det du avdekker i auditen og det opplevde employer brandet ditt gjenspeiler det dere ønsker å uttrykke.
  4. Så bør du definere deres kandidat persona(s) - les mer om kandidatpersonas her
  5. Undersøke om det innholdet dere har tilgjengelig på nettsiden, sosiale medier og i jobbannonser ol kommuniserer dine EVPs og EM til de definerte kandidat personas på en bra måte
  6. Utforme / tydeliggjøre selskapets guidelines, assets, farger, tone of voice og hvordan historien skal fortelles
  7. Sørg for intern forankring - topp til bunn
  8. Implementer EB og EVP -
  9. Evaluer suksess