Moving forward - Vekstmarkedsføringsblogg av Hallgeir Gustavsen - Enhetlig tilnærming til markedskommunikasjon for porteføljeselskapene som sikrer en omforent forståelse og utøvelse av selskapets forretningsstrategi.

Marketing is everyhing, eller...?

Skrevet av Hallgeir Gustavsen | 04.aug.2022 07:15:00

«Marketing is everything» sa Philip Kotler en gang. Ikke alle er enige i sitatet, mange sliter med å ta det inn over seg og enkelte blir sinte når de hører det.

Spesielt «produkt folka».

Men jeg tenkte å bevise for deg hvorfor det er sant.

Ok, hvordan vinner man i business? Det er noen gjennomprøvde formler for suksess, men to kommer frem veldig ofte.

 

 

Den første er at du må ha det beste produktet, den andre er at du må ha den laveste prisen (umulig å ha begge deler samtidig).

Det finnes helt sikkert flere formler og metoder for å vinne i business, men la oss fokusere på disse to og se det i lys av at «marketing is everything».

Hva gjør at du har det beste produktet? Hvert år forteller tech-mediene om «iPhone dreperen», nye specs som er utrolig mye bedre enn iPhone og til en lavere pris, men kundene kjøper fortsatt og ser fortsatt på iPhone som en bedre telefon.

Apple selger ikke specs, de selger en opplevelse av status. Det betyr at de har måttet designe en kundereise fra start til slutt som gir kunden den følelsen og opplevelsen ved å bruke og besitte produktet. Det er markedsføring fra A til Å.

Hva med de som har lavest pris? Walmart er et godt eksempel på dette, de har lavest pris og folk vet at de har lavest pris, fordi Walmart forteller kundene at de har lavest pris. Det hjelper også at de faktisk ofte har lavest pris.

Men Sam Walton designet kundereisen på denne måten, helt fra begynnelsen visste han at kundene i butikkene hans ønsket lavest pris og han designet kundereisen og konseptet sitt rundt nettop dette ønske.

Igjen kan vi si at marketing is everything, fordi han begynte med markedet og hva markedet ønsket seg.

Hvordan står det til med din markedsføring og kundereise?

Avtal et møte på linken under så kan vi se gjennom begge deler sammen og komme frem til de gode løsningene.