Moving forward - Vekstmarkedsføringsblogg av Hallgeir Gustavsen - Enhetlig tilnærming til markedskommunikasjon for porteføljeselskapene som sikrer en omforent forståelse og utøvelse av selskapets forretningsstrategi.

Ta markedsføringsbudsjettet på alvor

Skrevet av Hallgeir Gustavsen | 08.jun.2023 05:15:40

Hvor mye av bedriftens inntekter bør gå til markedsføring? Det er et komplekst spørsmål som ikke har en enkel løsning. Det variere fra bedrift til bedrift. Men det som er sikkert er at det å ha et markedsføringsbudsjett er avgjørende for bedriftens suksess【Kilde: 2022 Gartner CMO Spend and Strategy Survey】.

Det er sannsynlig at du som leser dette har hørt 10% som en generell regel for hvor mye du bør sette av til markedsføring. Men husk, dette er bare en pekepinn og passer ikke nødvendigvis for alle. Ditt selskap er unikt og det er viktig å vurdere de spesifikke faktorene som er relevante for din forretningsmodell【Kilde: 2022 Gartner CMO Spend and Strategy Survey】.

Du vet at du må bruke noe av budsjettet og tiden din på markedsføring. Men hvilken prosentandel av omsetningen skal du sette av? Og hvilken markedsføringsstrategi bør du prioritere? Dette er viktige spørsmål, og jeg har brukt min erfaring på 20 år i bransjen for å hjelpe deg med å finne svarene.

Det er to uttalelser jeg ofte hører fra ledere: "Du kan få så mye budsjett du bare vil, så lenge jeg ser resultater" og "Vi har egentlig ikke satt av noe budsjett til markedsføring". Begge disse utsagnene er misvisende. Hvis noen i bedriften din jobber med markedsføring eller salg, så har du et budsjett. Hvis du bruker tid eller penger på noe som skal markedsføre bedriften din, så har du et budsjett. Det kan hende du ikke har et bevisst forhold til budsjettet.

Som ansvarlig for budsjettet, bør du behandle markedsføringsbudsjettet på samme måte som du behandler andre budsjetter i virksomheten. Du hadde mest sannsynlig aldri funnet på å si: "jeg har ikke satt av noe ordentlig budsjett til husleie". Så det samme forholdet bør du ha til markedsføringen.

Selv om det er viktig å ha et markedsføringsbudsjett, bør du også være åpen for å justere det etterhvert som du ser hva som virker og hva som ikke virker. Ved å ha kontroll på tallene dine, blir det lettere å ha justerbare budsjetter. Dette er nøkkelen til å maksimere utbyttet av markedsføringsbudsjettet ditt.

Større bedrifter forstår ofte viktigheten av å prioritere markedsføringsbudsjettene sine. Det hjelper ikke å ha verdens beste produkt eller tjeneste hvis ingen vet om det. Selskaper som MindBody, Salesforce, Bottomline Technologies, Tableau og Oracle har brukt mer enn 20% av inntektene sine til markedsføring - noen har til og med brukt nærmere 50%! Disse selskapene har alle sett en økning i inntektene fra år til år【Kilde: Hvor mye bør du bruke på markedsføring - Hallgeirgustavsen.no.

La oss ta en titt på noen av de større Tech-selskapene for å illustrere dette. Microsoft (FY 2018 investerte 15% av inntektene i salg og markedsføring i 2018, noe som resulterte i en omsetningsvekst på 14%. Google / Alphabet (FY 2018) på sin side investerte 11,9% av inntektene i salg og markedsføring, noe som resulterte i en omsetningsvekst på 23%.

Disse tallene understreker viktigheten av å ha et klart definert markedsføringsbudsjett. Som ansvarlig må du forstå at markedsføring er en investering, ikke en kostnad. Ved å investere i markedsføring, kan du øke bedriftens synlighet, tiltrekke deg nye kunder, og øke salget.

I en verden der konkurranse er tøffere enn noensinne, er det viktig å sørge for at din bedrift ikke blir oversett. Og det begynner med å ha et klart og definert markedsføringsbudsjett. Ikke undervurder kraften i en godt planlagt og finansiert markedsføringsstrategi.