I oktober 2017 gikk jeg inn på kontoret til daglig leder i Vecora og foreslo at jeg skulle ta over jobben hans. Han sa ja, det var en god idé.
Nå ønsker jeg å tre til side og at noen gjør det samme med meg.
God ledelse handler om å se andres potensiale. Men det handler også om å se folks begrensninger. Hvis du gir noen en arbeidsoppgave du vet de ikke kan løse gjør du begge en bjørnetjeneste. Det gjelder også deg selv, som leder.
Vecora er et digitalbyrå i Sandnes. Da jeg tok over i 2017 omsatte vi for 7 millioner i året og hadde 10 ansatte. Når jeg nå trer til side som daglig leder omsetter vi for ca. 16 millioner og vi har blitt 17 kolleger.
Vecora er med sine ti år et relativt ungt selskap, etablert som gründerbedrift av tre kompiser i 2010. De siste årene har det skutt fart. Vi leverer teknologi, kreativitet og målbar markedsføring.
Vi lever etter følgende motto: «Den beste ideen skal vinne.» Det er stor takhøyde for å komme med ideer, vi diskuterer dem, og så vinner den beste frem.
Forrige daglig leder er en type som er flink til å legge planer og tenke langsiktig, men ikke nødvendigvis den beste til løpende kundekontakt, synlighet og å være bedriftens ansikt utad. Jeg sa: “la meg være daglig leder, så kan du bruke tiden din til å planlegge, programmere og gjøre tingene du er flink til”. Så sa han, “ja, det gjør vi”.
Forteller det på jobbintervjuer
Denne historien forteller jeg når jeg holder jobbintervjuer for å markere at hos oss er det rom for alle ideer. Vi vil at det skal være åpenhet for det. Så har jeg på et vis ventet på at noen skulle komme til meg med samme forslag.
Som leder er jeg fremoverlent, har ikke problemer med å prøve ut nye ting, og jeg liker når folk er flinke til å ta oppgaver og gjøre dem til sine egne, og komme med innspill på hvordan ting skal løses. Døren min er alltid åpen, med mindre jeg skal spille musikk ingen liker.
Jeg funker dårlig med folk som må holdes i hånda. Noen vil ha det veldig koselig og trivelig, jeg mener det blir koselig og trivelig når man har flinke folk som jobber godt sammen.
Jeg tar mye plass. Når jeg blir invitert til Høyskolen Kristiania eller Universitetet i Stavanger for å holde foredrag representerer jeg Vecora, men også meg selv. Jeg er partileder, og Vecora er partiet. Jeg har to barn, er håndballtrener, driver blogg om ledelse og markedsføring, og en podcast hvor dette er tema, sammen med humor, kreativitet og annet. Dette er pusterom for meg, der jeg representerer meg selv. Men denne personlige merkevarebyggingen kommer også bedriften til gode.
Det lengste året – 2020
Dette året har det vært vanskelig. Pappa døde brått, nyttårsaften i fjor. En av de første tingene jeg tenkte var at jeg for Guds skyld ikke måtte la dette påvirke jobben jeg gjør. Det gikk noen måneder, så gikk jeg på en kjempesmell. Jeg satt i telefonen med en kunde jeg ikke hadde klart å levere til, og er det en ting som virkelig kræsjer med selvbildet mitt er det hvis jeg ikke leverer det jeg har lovet. Jeg begynte å bable om pappa og grine i telefonen. Hun var så fantastisk forståelsesfull og menneskelig at det knakk et eller annet inni meg. Som hadde holdt alt på plass.
Jeg innså da at på tross av at jeg liker å se på meg selv som en supermann har jeg mine begrensninger. På grunn av korona fikk jeg ikke tilbrakt tid med min mor i sorgprosessen. Det har vært et stygt år for den emosjonelle delen av meg, som jeg har innsett ikke er adskilt fra den profesjonelle.
Så måtte jeg begynne å se hvilke andre ting jeg har i livet mitt som egentlig burde få påvirke hverandre, for eksempel hvordan jeg møter de ansatte og kundene jeg har.
Jeg er dårlig strukturert, jeg er kontinuerlig på farten, og jeg tar meg ikke god nok tid til å være til stede.
Forskjell på å tre til side og å gi opp?
For en måned siden bestemte jeg meg for å slutte. Å tre til side og ta en annen rolle i bedriften. Det er noe jeg har tenkt på en stund. Hvis du gjør noe du bryr deg veldig mye om, men føler at du hele tiden kommer til kort, er det på tide å endre noe.
Jeg har vært leder i tre år nå, og gjort det bra. Men det er så mange ting jeg skulle ønske jeg hadde fått til bedre; å hjelpe til og bygge opp mennesker, være en bedre samtalepartner for de som trenger det, å være noen folk opplever at de blir stilt krav til av, men også noen som kan være med å backe opp.
Jeg har prøvd å gjøre det, men ofte følt at jeg har for lite tid, eller for lite kapasitet. Da er det bedre å finne noen som er like flinke til å lede som jeg er til å være ute og representere, treffe nye mennesker og finne løsninger for dem innen markedsføring.
Dette er godt lederskap. En av tingene mange ledere blir målt på er om de klarer å se potensialet i de ansatte. Men det er bare halve jobben. Du må kunne se potensialet i de ansatte og deg selv, men også begrensningene. Godt lederskap er å ikke gi folk oppgaver de ikke har forutsetninger til å klare, eller - som i mitt tilfelle - å se at oppgaven vil vokse meg over hodet. Da må jeg finne noen andre som kan løse den oppgaven.
Nå har jeg fått på plass en som brenner for lederskap og bygging på samme måte som jeg brenner for markedsføring. En som var med fra starten og som i sin tid gav meg denne muligheten. Nå går jeg fra å være leder til å være med å bygge sammen med resten av teamet. Jeg fornøyd med at jeg har vært med å bygge et helt sinnsykt bra team som er på vei opp og frem. Jeg gleder meg veldig til å ta fatt på 2021. Jeg er stolt over det vi har fått til på mine 3 år som leder. Nå skal jeg bidra mer på andre måter.
At jeg skulle ta over som daglig leder var den beste ideen i 2017. Nå er den beste ideen at jeg gir meg.