Hva er en merkevare? Og hvorfor driver du med merkevarebygging?

12.apr.2021 00:00:00 | Hva er en merkevare? Og hvorfor driver du med merkevarebygging?

Reklamebransjen har vært feil helt i fra starten, men det er ikke blitt tydelig før etter data-alderen hvor man kan lettere vise effekt.

Hva er en merkevare? Og hvorfor driver du med merkevarebygging?

Reklamebransjen har vært feil helt i fra starten, men det er ikke blitt tydelig før etter data-alderen hvor man kan lettere vise effekt og bruke data for å påvise korrelasjon.

Foredrag_Næringsforeningen_-_Bygg_din_egen_merkevare_V3_key

Reklame/mediebransjen har vært lagt opp på en måte som har gitt byråene provisjon fra mediene de har plassert penger i, både for annonsekjøp og plasseringer. Før så fikk man det som en «rabatt» fra mediene, men nå ofte som en variabel eller fast kostnad regnet som en prosent av annonsebudsjettet.

Hvorfor er ikke dette nødvendigvis den beste måten? Hvis man ikke passer på så kan denne måten å jobbe på gi insentiver til byråene for å overbevise bedriftene om å bruke mest mulig der byrået for mest i provisjon.

Hvilke ting er lett å bruke mye penger på?

Merkevarebygging! Det er vanskelig å måle direkte effekt av, og det er noe som tar lang tid og alle føler at de har et forhold til.

Hva er alternativet da? Jo jeg skal fortelle deg - Direkte respons!

«Direct response» eller direkte markedsføring

I denne typen markedsføring er alt målbart. Du som kunde skal kunne vite hvor mange som har sett annonsen, hvor mange som har klikket på den og hvor mange som har endt opp med å bli kunde etter å ha sett en annonse.

Det er viktig å ha på plass hvilke ting som er en konvertering og hvordan vi kan hjelpe en potensiell kunde nærmere til å bli en faktisk kunde. På den måten kan vi definere suksesskriteriene for kampanjene våre.

Trenger du hjelp med å sette opp en direkte respons-kampanje, bare si ifra.

Hallgeir Gustavsen

Written By: Hallgeir Gustavsen

Hallgeir Gustavsen er en utrolig kjekk kar, som også er verdens beste medierådgiver fra Gvarv, i Telemark. Med dette som utgangspunkt har han tatt steget ut i verden, og til deg som kunde, for å dele av sin fortreffelighet. Med 20 års erfaring innen rådgivning og digitale flater, har han den erfaringen du trenger. Uten skam og frykt går han løs på nye utfordringer, og bryter ned dine og andres barrierer for at du skal få mest mulig for pengene. Gamle måter å tenke på skal ut, og digitale tanker skal inn. Han har vært med å bygge opp en rekke virksomheter gjennom sitt engasjement der målbare resultater fra digitale flater har stått mer sentralt enn altertavla i kirka. Hallgeir er en travel mann, men som alt annet kan han kjøpes for penger.