Hva er en merkevare? Og hvorfor driver du med merkevarebygging?
Reklamebransjen har vært feil helt i fra starten, men det er ikke blitt tydelig før etter data-alderen hvor man kan lettere vise effekt og bruke data for å påvise korrelasjon.
Reklame/mediebransjen har vært lagt opp på en måte som har gitt byråene provisjon fra mediene de har plassert penger i, både for annonsekjøp og plasseringer. Før så fikk man det som en «rabatt» fra mediene, men nå ofte som en variabel eller fast kostnad regnet som en prosent av annonsebudsjettet.
Hvorfor er ikke dette nødvendigvis den beste måten? Hvis man ikke passer på så kan denne måten å jobbe på gi insentiver til byråene for å overbevise bedriftene om å bruke mest mulig der byrået for mest i provisjon.
Merkevarebygging! Det er vanskelig å måle direkte effekt av, og det er noe som tar lang tid og alle føler at de har et forhold til.
Hva er alternativet da? Jo jeg skal fortelle deg - Direkte respons!
I denne typen markedsføring er alt målbart. Du som kunde skal kunne vite hvor mange som har sett annonsen, hvor mange som har klikket på den og hvor mange som har endt opp med å bli kunde etter å ha sett en annonse.
Det er viktig å ha på plass hvilke ting som er en konvertering og hvordan vi kan hjelpe en potensiell kunde nærmere til å bli en faktisk kunde. På den måten kan vi definere suksesskriteriene for kampanjene våre.
Trenger du hjelp med å sette opp en direkte respons-kampanje, bare si ifra.