Google Tag Manager er et tag-behandlingssystem. Med det kan du raskt og enkelt oppdatere sporingskoder og relaterte kodesnippets, som går inn under samlebenevnelsen tagger, på nettsiden din eller i appen din.
Når Tag Manager-koden er lagt til i siden, kan du enkelt implementere kodesnipper for statistikk- og målinger via GTM sin portal. Du kan da bruke det Google Tag Manager til å installere sporingstagger, opprette utløsere eller triggere som gjør at taggen din “skyter” når bestemte hendelser skjer Du kan også opprette variabler som kan brukes til å forenkle og automatisere tagkonfigurasjonene dine. En beholder er en samling tagger, utløsere, variabler og relaterte konfigurasjoner som er installert på et bestemt nettsted eller i en bestemt app. En Tag Manager-beholder kan erstatte alle andre tagger som er kodet manuelt i appen din eller på nettstedet ditt, innbefattet tagger fra Google Ads, Google Analytics og tredjeparter.
Google Tag-manager ble laget for å hjelpe deg å administrere kode-snippets med tanke på digital markedsføring. (Også omtalt som pixler og sporing). Disse brukes for å integrere tredjepartsprogramvare og måling på nettsteder og webapplikasjoner.
Ettersom taghåndteringssystemer har økt i kompleksitet så har de også utviklet seg til kraftige verktøy for å lage «rich-data-samspillet» mellom bruker, nettleser og plattform (nettside eller app). Disse dataene kan puttes inn i markedsførings- analyseverktøy eller til og med brukes til å gjøre dynamiske endringer på nettstedet eller selve applikasjonen.