En konvertering er det som skjer når en som besøker nettsiden din gjør det du vil den skal gjøre. Konverteringsraten er forholdstallet mellom antall besøkende og antall ønskede hendelser.
Ønsker du for eksempel at den besøkende skal lese X% av artikkelen din for å bli en bedre kvalifisert kunde? Eller vil du at vedkommende skal se en film, fylle ut et skjema eller gjøre et kjøp? Les mer om hva en konvertering er her.
Eksempel: Meld deg på nyhetsbrevet mitt her! (% andelen av dere som gjør det vil være min konverteringsrate på denne siden)
Konverteringsraten varierer mye etter bransje og forretningsmodell. For å få en feeling av hvor du ligger ann så må du først ha en god oversikt over hva konverteringspunktene dine er, så kan du begynne å jobbe med hvordan du kan gjøre de bedre.
Å jobbe med å få en bedre konverteringsrate (Convertion rate optimalization - CRO) betyr at mer av nettstedstrafikken konverterer til de handlingene som du ønsker, enten det betyr å fylle ut et skjema for å bli en lead (for eksempel be om et tilbud på en reparasjonstjeneste) eller foreta et kjøp.
En lav konverteringsfrekvens kan tyde på et av disse problemene:
Nettside- og landingssidedesign er ikke optimalt for å gjøre det du vil -> det kan være at du ber om for mye data fra brukerene dine eller det kan være at det er vanskelig.
Tilbudet ditt er ikke rett (det du tilbyr er for dyrt, eller det oppfattes ikke verdifullt nok for brukeren)
Hvordan kan du løse disse problemene?
Den absolutt beste måten å forbedre konverteringsraten din er å endre tilbudet ditt. Hvis det du tilbyr faktisk er uimotståelig, vil flere som besøker nettstedet ditt ønske å få det. Få frem mer at tingene som gjør at tilbudet ditt er bra!
Når du er helt sikker på at tilbudet ditt er helt uimotstålig for dine besøkende, så kan du gjøre forbedringer av konverteringraten ved å optimalisere nettsiden din. Nedenfor er noen grunnleggende tips om optimalisering av konverteringsfrekvens:
Hvis du vil ha hjelp med å få bedre konverteringsrate kan du kontakte meg her.