En konvertering er det som skjer når en som besøker nettsiden din gjør det du vil den skal gjøre. Konverteringsraten er forholdstallet mellom antall besøkende og antall ønskede hendelser.
Ønsker du for eksempel at den besøkende skal lese X% av artikkelen din for å bli en bedre kvalifisert kunde? Eller vil du at vedkommende skal se en film, fylle ut et skjema eller gjøre et kjøp? Les mer om hva en konvertering er her.
Eksempel: Meld deg på nyhetsbrevet mitt her! (% andelen av dere som gjør det vil være min konverteringsrate på denne siden)
Hva er en god konverteringsrate?
Konverteringsraten varierer mye etter bransje og forretningsmodell. For å få en feeling av hvor du ligger ann så må du først ha en god oversikt over hva konverteringspunktene dine er, så kan du begynne å jobbe med hvordan du kan gjøre de bedre.
Hvordan forbedre konverteringsraten?
Å jobbe med å få en bedre konverteringsrate (Convertion rate optimalization - CRO) betyr at mer av nettstedstrafikken konverterer til de handlingene som du ønsker, enten det betyr å fylle ut et skjema for å bli en lead (for eksempel be om et tilbud på en reparasjonstjeneste) eller foreta et kjøp.
En lav konverteringsfrekvens kan tyde på et av disse problemene:
Nettside- og landingssidedesign er ikke optimalt for å gjøre det du vil -> det kan være at du ber om for mye data fra brukerene dine eller det kan være at det er vanskelig.
Tilbudet ditt er ikke rett (det du tilbyr er for dyrt, eller det oppfattes ikke verdifullt nok for brukeren)
Hvordan kan du løse disse problemene?
Jobb med tilbudet ditt
Den absolutt beste måten å forbedre konverteringsraten din er å endre tilbudet ditt. Hvis det du tilbyr faktisk er uimotståelig, vil flere som besøker nettstedet ditt ønske å få det. Få frem mer at tingene som gjør at tilbudet ditt er bra!
Optimaliser nettstedet ditt for konverteringer
Når du er helt sikker på at tilbudet ditt er helt uimotstålig for dine besøkende, så kan du gjøre forbedringer av konverteringraten ved å optimalisere nettsiden din. Nedenfor er noen grunnleggende tips om optimalisering av konverteringsfrekvens:
- A/B test forskjellige elementer på siden for å se hvilken varianter som gir flest konverteringer
- Sørg for at overskriften din tydelig kommuniserer det du ønsker de skal gjøre
- Prøv å forstørre knapper eller bruk en høy kontrastfarge
- Hold viktige sideelementer (som skjemaer og knapper) over "bretten"
- Bruk en tydelig oppfordring til handling (CTA) som lokker folk til å handle
- Bruk bare produktbilder/illustrasjonsbilder av høy kvalitet
- Prøv å legge til en video på landingssiden din
- Forsikre deg om at nettstedet ditt og destinasjonssidene fungerer godt på mobil
Hvis du vil ha hjelp med å få bedre konverteringsrate kan du kontakte meg her.