Hvordan lære seg digital markedsføring?

04.feb.2022 14:15:00 | Hvordan lære seg digital markedsføring?

Hvis du skal jobbe med digital markedsføring i 2022, er det ingen tvil om at du må vite hva som er mulig innenfor de ulike plattformene.

Det finnes mange måter å lære digital markedsføring på. Jeg skal gi deg en liste over ulike medtoder. Her er 11 måter å bli en bedre digital markedsfører:

  1. Ta nettkurs 
  2. Les relevante bøker
  3. Begynn din egen blogg
  4. Se videoer på YouTube
  5. Ta et internship
  6. Følg influencere
  7. Hør på podcaster som snakker om digital markedsføring
  8. Bruk de ressursene som finnes som Google, Facebook, LinkedIn og HubSpot for gratis kursing
  9. Delta på konferanser og samlinger
  10. Bli med i relevante Facbook grupper
  11. Ta relevant utdanning

 

Som bakgrunn for denne teksten har jeg sett en del på hva de forskjellige studiene som er tilgjengelige i Norge tilbyr, og jeg tror at noe av det kan være nyttig, men når jeg skal ansette, er det også andre ting som kan være vel så viktig. 

Noe av det viktigste er å videreutvikle seg, det å forstå verdien av, og å trives med å tilegne seg ny kompetanse. Få energi av å omstille seg og like å teste ut nye ting. Hvis noen som skal jobbe med meg vegrer seg for å teste ut nye ting, så blir jeg automatisk skeptisk til om man har sjanse til å lykkes.

Det viktigste er å lære, utvikle seg og ta med seg de gode tingene. Jeg har laget et lite webinar som heter: De 2 viktigste tallene for markedsførere! - det går gjennom de 2 viktigste tallene du som markedsfører kan ha kontroll på, Du kan få tilgang på det her.

Kurs: de 2 viktigste tallene

Få tilgang på "De 2 viktigste tallene!"

 

Men la oss se på litt forskjellige metoder for læring!

Her er mine tips til å lære digital markedsføring i 2022:

video-img-001

Grunnkurs i digital markedsføring av Hallgeir Gustavsen

(Liten apropos her, dette er et kurs som jeg har laget, så jeg er kanskje litt partisk)

Kurset gir en innføring i digital markedsføring, og hvordan man kan jobbe for å definere kundeprofil, hvilke kanaler man bør velge basert på det og hvilke muligheter som bor i de forskjellige kanalene. Kurset går gjennom fordelene ved digital markedsføring, sosiale medier, annonsering i sosiale medier, organisk vs betalt synlighet på Google, optimalisering av nettsider og hva som er bra innhold.

Engasjerende innhold, personas, målretting, kundereise og hvordan viser man verdi av den jobben man gjør? Dette er en god introduksjon om man ønsker å vite litt mer om hva som er mulig og man kan litt.
Kurset er en del av Videocation sin “netflix-modell” for kurs, men det er mulig å teste gratis i 7 dager.

Få tilgang til nettkurs

Gratis nettstudie fra Utdannet.no

Tekst hentet fra utdannet.no: «Digital markedsføring handler i stor grad om å beherske alle de teknologiske verktøyene som er tilgjengelig. Det krever at man tar verktøyene på alvor og lærer å bruke dem i praksis. Det er først når man har bred forståelse, at man ser logikken og mulighetene som ligger der ute. Det er ikke nok å påstå at man er analytisk, om man ikke kan bruke Google Analytics. Det er ikke nok å påstå at man er en effektiv markedsfører, hvis man ikke kjenner til Facebooks annonseverktøy eller Googles AdWords.»

Kommentar: Jeg har ikke tatt hele kurset selv, men sett gjennom en del av videoene. Det ser ganske bra ut, men det er fra 2017 og dermed ikke helt oppdatert. Men alt i alt så ser det ut til å ta for seg gode tema.

Få tilgang til kurs

Nettkurs: Digital marketing sertifiseringskurs av Webgruppen

Webgruppen i samarbeid med Digital Marketing Institute tilbyr et omfattende nettkurs som munner ut i en online sertifiseringseksamen. Etter bestått eksamen er du sertifisert i «digital marketing» og vil kunne jobbe innen dette feltet i Norge og internasjonalt.
Pris: 14900,-

Jeg blir alltid så overrasket når noen tilbyr sertifisering uten å ha et faktisk sertifikat som betyr noe i det hele tatt.

Mer informasjon om kurset her

DigitalMarketer Lab av DigitalMarketer

Enten du er en nybegynner som leter etter et sted å begynne eller en erfaren markedsfører som ønsker å bli bedre, er DigitalMarketer Lab også en mulighet for læring. Denne omfattende plattformen er fylt med trening, maler, og tilgang til et eksklusivt community som snakker åpent om de beste taktikkene. Tjenesten er et abonnement, og det er mye forskjellig tilgjengelig.

Pris: 1000,- pr mnd
Les mer om kurset her

Ukeskurs fra qross.no

På dette 5-dagers kurset vil du få en innføring i viktige byggestener for å lykkes med digitale medier og lære hvordan du selv kan gjøre viktige beslutninger for selskapet ditt. I tillegg vil du få opplæring i hvordan du selv kan håndtere annonsering, strategi, analyse, sosiale medier og søkemotoroptimalisering, som er nøkkelkunnskaper i en hvilken som helst bedrift i dag.

Pris: 24 750,-
Mer informasjon om kurset her

Leading Digital Marketing Strategy av INSEAD

Leading Digital Marketing Strategy er et fem-dagers program der deltakerne lærer hvordan selskaper kan takle digital transformasjon og drive innovativ markedsføringsstrategi gjennom kundesentrisitet. Interaktive økter – inkludert prisbelønte casestudier, gruppeøvelser og praktiske workshops – utforske utfordringene og mulighetene for digital transformasjon og har som mål å hjelpe ledere fra forskjellige funksjoner til å ta bedre forretningsavgjørelser for fremtidig vekst.

Pris: 95.000,-
Mer informasjon om kurset her

Les relevante bøker

Det er som oftest en god ide å lese. (med mindre du kjører bil..) Og når jeg tenker på hvilke bøker som har gitt meg mest ift digital markedsføring, eller innen alt som har med business å gjøre så der disse bøkene veldig gode. Jeg merker meg at de fleste bøkene har mest med tankesett å gjøre, mens de faktiske taktikkene og strategiene er litt vanskeligere å finne i bøker, og lettere å finne utav i podcaster, youtube-videoer eller å teste ut selv, men jeg har hatt utrolig nytte av disse bøkene:

How to Win Friends & Influence People - av Dale Carnegie

How to win friends and influence people

Jeg har fått tilbakemeldinger fra kollegaer som jeg har pushet til å lese boka at den er litt gammeldags, men jeg mener at det er en veldig viktig bok for å forstå hvordan små og enkle teknikker kan benyttes for å gjøre det inntrykket man ønsker på menneskene man møter. Det er også en guide til hvordan du kan gjøre et bra førsteinntrykk, kommunisere, gi konstruktiv kritikk og generelt sett være flinkere med mennesker, noe som er viktig når du skal jobbe med digital markedsføring.

The Power of Habit - Why We Do What We Do in Life and Business av Charles Duhigg

The Power of Habit - Why We Do What We Do in Life and Business

Denne boka er bra for å sette seg inn i vitenskapelige oppdagelser som forklarer hvorfor vaner eksisterer, hvordan de lages og hvordan man kan forandre de. Og når det gjelder digital markedsføring, så er det jo nettopp dette man prøver å oppnå, nettopp å endre den potensielle kundens vane fra å være nettopp potensiell kunde, til å bli en betalende kunde.

Influence – The Psychology of Persuasion av Robert B. Cialdini

Influence, New and Expanded The Psychology of Persuasion

Dette er en klassisk bok for å forstå overtalelse, og psykologien bak hvorfor folk sier ja, og hvilke ting du kan gjøre for å påvirke folk til å si ja til de spørsmålene du stiller de. Cialdini har brukt 35 år med evidensbasert forskning for å komme frem til denne boka som gir deg seks universelle prinsipper, hvordan man kan benytte dem, og hvordan man kan gjenkjenne dem hos andre.

Crushing It! – How Great Entrepreneurs Build Their Business and Influence-and How You Can, Too av Gary Vaynerchuk

Crushing It! How Great Entrepreneurs Build Their Business and Influence-and How You Can, Too

Den første boka på lista som har direkte digital markedsføring som tema. Dette er Gary Vaynerchuck sin bok om faktiske entreprenører som har benyttet seg av hans teknikker og taktikker for å bygge opp sine bedrifter. Dette er en bok som går mer inn på taktikken bak hvordan ting fungerer på nett i den virkelige verden og vil være veldig nyttig for å åpne opp for hvilke ting som er mulig.

Permission Marketing av Seth Godin

Dette er også kjent som den “Ultimate entreprenør boka om dette temaet” – Seth forklarer her “permission marketing” – det som lenge før inbound og innholdsmarkedsføring var konseptene nettopp disse ble bygget på, hvor konseptet er å markedsføre til mennesker som gir deg lov til å gjøre nettopp dette, de vil ha informasjon fra deg, fordi du tilbyr en tjeneste eller informasjon som de er på jakt etter. – se også andre bøker av Godin som Purple Cow, This is marketing og Tribes.

Great at Work – How Top Performers Work Less and Achieve More av Morten Hansen

Denne boka er ikke så mye for å bli en god markedsfører, men heller det å være et bedre menneske, bedre ansatt, prestere bedre og oppnå bedre resultater for deg selv og alle rundt deg. Morten Hansen stilte seg spørsmålet “Hvorfor gjør noen mennesker det bedre enn andre på jobb?” – et ganske enkelt spørsmål, etter et unikt femårsstudie med over 5000 ledere og ansatte, så avslører Hansen sine “Syv metoder for å jobbe smartere” ("Seven Work Smarter Practices") Som kan og bør implementeres av alle.

Lytt til podcaster – bra for å få med seg ny input

Jeg hører nesten alltid på podcast. Ikke bare på ting som har med markedsføring å gjøre, men det er en veldig effektiv måte å få med seg ny informasjon og lære nye ting.

Social Media Marketing Podcast av Social Media Examiner

Denne podcasten har vært en topp 10 markedsføringspodcast de siste syv årene. Mye bra informasjon og gode folk som er bak podcasten.

Marketing School med Neil Patel & Eric Siu

Daglige 5-10 minutters episoder med to veldig flinke folk som kommer med diverse ideer og strategier for å bedre resultatene dine.
“Marketing School gir deg 10 minutters handlingsrike

råd hver eneste dag. Få de riktige tipsene for å ta virksomheten til neste nivå og komme på jobb med en gang.”

Sparringspod – a kon-ver-sey-shun med Hallgeir Gustavsen

(Liten apropos her, dette er min podcast, så jeg er kanskje litt partisk)Sparringpodden er et sted for markedsføring, kreativitet og lederskap. De som jobber med dette og gjerne vil dele ideer og snakke om interessante ting. Sparringpodden har som mål å fore hjernen, inspirere interessante ideer / emner og høre fra interessante mennesker.
Hør podcasten her

The Paid Search Podcast med Chris and Jason

Disse gutta jobber med Google søk, og nesten bare med Google søk. De er morsomme, flinke og har en ukentlig podcast om Google søk og hvordan man kan få mest mulig utav Google søk.

Marketing Made Easy Podcast med Amy Porterfield

Amy har en podcast som kommer ut ca en gang pr uke hvor hun har intervjuer, mini kurs og behind-the-scenes hemligheter fra sin hverdag.

Ta relevant utdanning

Det finnes veldig mange forskjellige studier som kan hjelpe deg å lære mer om digital markedsføring, og det er vanskelig for meg å vurdere kvaliteten på de forskjellige studiene. Men jeg merker at prioriteringene i de forskjellige studiene ofte ikke er så praktiske som jeg skulle ønske når jeg får ansatte fra de forskjellige skolene. Det er mye teori, og ofte teori som gjelder for selskap som vi nesten ikke har av størrelse og merkevare i Norge.

Det meste av markedsføringen i dag foregår på ulike kanaler, og det å ikke ha nok fokus på dette gjør at studentene etter endt studie ofte får en reality-check når de kommer ut i arbeidslivet.

BI

BI har flere studier som kan gå inn under kategorien markedsføring. Jeg tar med de jeg mener kan være interessante for deg som skal jobbe med dette:

  • BACHELOR OF BUSINESS ANALYTICS – link
  • DIGITAL KOMMUNIKASJON OG MARKEDSFØRING - link
  • ENTREPRENØRSKAP - link
  • MARKEDS­FØRINGS­LEDELSE - link
  • MARKEDS­ØKONOMI - link
  • STRATEGISK MARKEDSFØRINGS­LEDELSE - link


Det som slår meg er at med unntak av entreprenørskap, og master-studiet så har alle bachelorstudiene kun mellom 15-30 studiepoeng med digital markedsføring. Og det er om man velger det! Og dette er på et 3-årig studie om markedsføring. Jeg kan ikke fatte og begripe at dette setter studentene i stand til å ha en stilling som markedsfører i 2020 uten at det skulle vært et eget fag gjennom alle 3 årene. (Skal nevnes at jeg kun har sett på studieplanene og hvordan studiepoengene er fordelt, og det kan hende at det digitale har en kraftig tilstedeværelse, men utenfra ser det ikke sånn ut.
*Liten apropos om BI sin fordypning av digital markedsføring: som en del av kurset så vil man blant annet lære Facebook campaign planner – som ikke tillater direct response kampanjer – kun merkevarebygging.

Pris for Bachelor-studie: 207.000,- link

Høyskolen i Kristiania

Høyskolen i Kristiania har også flere studier som de legger i kategorien «Markedsføring, merkevare og salg» – Jeg har sett på de fagene jeg mener er viktigst innenfor jobb med markedsføring.

  • Bachelor - Markedsføring og merkevareledelse – link
  • Bachelor - Markedsføring og salgsledelse - link
  • Bachelor - Digital markedsføring - link
  • Master - Markedsføringsledelse - link


På Høyskolen i Kristiania ser det ut til at digital forståelse har en større plass, om ikke annet i beskrivelsen av kursene. Og jeg ser ikke noen enkel oversikt over hvordan de legger opp studiepoengene, så jeg klarer ikke ta stilling til det, men det er for meg også et overveldende lite som står i studiemodellen om digital markedsføring. Kun studiet «Digital markedsføring» vil jeg si har det fokuset som jeg mener man burde kunne ha på et studie om markedsføring etter 2015. –

Pris for Bachelor-studie: fra 220.000,-

Noroff

Bare basert på hvordan de forskjellige institusjonene beskriver studiene sine, så må jeg si at Noroff er de som beskriver digital markedsføring og hvordan jeg mener at et sånn studie bør være på en mest mulig realistisk og praktisk tilnærming. Men det er kun et 1-årig studie som kan gjøres som en 2-årig deltidsstudie ved siden av jobb.

Noroff finner du i Oslo, Bergen, Stavanger og Kristiansang eller du kan ta det som nettstudie.

  • Digital markedsføring - link


Pris for årsstudie: fra 118.000,-

 UiS

UiS har et tilbud på et vårsemester som går gjennom digital markedsføring. Det omhandler merkevarebygging i digitale kanaler.

  • Digital marketing - link


*Jeg skal være gjesteforeleser på dette studiet, så jeg er gjerne programforpliktet til å ha det med.

Vanlige spørsmål

Hva er digital markedsføring?

Digital markedsføring er en form for markedsføring som bruker medier som internett, sosiale medier, blogger, nettannonsering og andre slike plattformer.

Hva omfatter digital markedsføring?

Digital markedsføring omfatter veldig mye. Alle som ser frem til å lære digital markedsføring i 2022 vil garantert få et godt utbytte av det. Det er også tonnevis av jobbmuligheter tilgjengelig her.

Hva er typene digital markedsføring?

SEO, markedsføring i sosiale medier, e-postmarkedsføring, søkemotormarkedsføring, inbound marketing, innholdsmarkedsføring, blogging og PPC er ulike typer digital markedsføring. 

 

 

 

Hallgeir Gustavsen

Written By: Hallgeir Gustavsen

Hallgeir Gustavsen er en utrolig kjekk kar, som også er verdens beste medierådgiver fra Gvarv, i Telemark. Med dette som utgangspunkt har han tatt steget ut i verden, og til deg som kunde, for å dele av sin fortreffelighet. Med 20 års erfaring innen rådgivning og digitale flater, har han den erfaringen du trenger. Uten skam og frykt går han løs på nye utfordringer, og bryter ned dine og andres barrierer for at du skal få mest mulig for pengene. Gamle måter å tenke på skal ut, og digitale tanker skal inn. Han har vært med å bygge opp en rekke virksomheter gjennom sitt engasjement der målbare resultater fra digitale flater har stått mer sentralt enn altertavla i kirka. Hallgeir er en travel mann, men som alt annet kan han kjøpes for penger.