Moving forward - Vekstmarkedsføringsblogg av Hallgeir Gustavsen - Enhetlig tilnærming til markedskommunikasjon for porteføljeselskapene som sikrer en omforent forståelse og utøvelse av selskapets forretningsstrategi.

Hva er en kandidatpersona?

Skrevet av Hallgeir Gustavsen | 10.aug.2022 07:48:01

For å gjøre employer branding-kampanjer mer personlige og effektive, er det viktig å definere og forstå kandidatens personas. Kandidatpersona er konkret representasjonen av dine perfekte jobbkandidater. For å definere kandidatpersonas er det beste å ta utgangspunkt i dine egne ansatte og svare på spørsmål som:

  • Hvilken generasjon tilhører de?
  • Hva er viktig for dem når det kommer til karrieren deres? Er det lønn, vekst og utvikling, bedriftskultur, interessante prosjekter, jobbfleksibilitet, arbeidsmiljø, eller noe annet?
  • Hvor søker de etter ledige stillinger?
  • Hva slags innhold om arbeidsgivere finner de verdifullt?
  • Bruker de tid på sosiale medier?
  • Er de aktive eller passive arbeidssøkere?

 

Når du har svar på disse spørsmålene, er det mye lettere å definere hva slags employer branding innhold som skal lages og hvilke kanaler det innholdet skal promoteres via.