Moving forward - Vekstmarkedsføringsblogg av Hallgeir Gustavsen - Enhetlig tilnærming til markedskommunikasjon for porteføljeselskapene som sikrer en omforent forståelse og utøvelse av selskapets forretningsstrategi.

Hvordan jobbe med employer branding?

Skrevet av Hallgeir Gustavsen | 07.aug.2022 19:27:00

“Beste arbeidsplass i Stavanger 2022” eller “Hvem er den beste arbeidsgiveren innen forsikring?” Dette er søk en hvilken som helst arbeidssøker kan gjøre for å finne ut hvor vedkommende vil søke jobb.

Det er også logisk - i dag er et selskaps rykte viktigere enn noen gang.  Faktisk ville 86% ikke søkt, eller fortsette å jobbe for, et selskap som har et dårlig rykte hos tidligere ansatte eller allmennheten.

Dessuten, du bruker sikkert mye tid på å lage en bra brand story rundt produktene eller tjenestene dine. 

Men hvor lang tid bruker dere på å bygge en merkevare for å sikre at du tiltrekker og beholder topp arbeidstagere?

Jeg skriver om Employer Branding - hva det betyr og hvorfor det er viktig i årene som kommer, og hvordan du kan lage din egen employer branding-strategi.

Når du skal jobbe med employer branding er det flere ting du bør gjennomgå, dette er min anbefaling av steg du bør gjennomføre:

  1. Gjennomfør en kompetitiv employer brand audit - KEBA
  2. Utform din EVP - Employee Value Proposition / medarbeiderløfte
  3. Avklar om ønsket EB gjenspeiles i dagens uttrykk
  4. Definere Kandidat personas
  5. Undersøke om dagens innhold kommuniserer dine EVPs og EM til de definerte kandidat personas på en bra måte
  6. Utforme / tydeliggjøre selskapets guidelines, assets, farger, tone of voice og hvordan historien skal fortelles
  7. Sørg for intern forankring - topp til bunn
  8. Implementer EB og EVP
  9. Evaluer suksessen og forbedre deg