“Beste arbeidsplass i Stavanger 2022” eller “Hvem er den beste arbeidsgiveren innen forsikring?” Dette er søk en hvilken som helst arbeidssøker kan gjøre for å finne ut hvor vedkommende vil søke jobb.
Det er også logisk - i dag er et selskaps rykte viktigere enn noen gang. Faktisk ville 86% ikke søkt, eller fortsette å jobbe for, et selskap som har et dårlig rykte hos tidligere ansatte eller allmennheten.
Dessuten, du bruker sikkert mye tid på å lage en bra brand story rundt produktene eller tjenestene dine.
Men hvor lang tid bruker dere på å bygge en merkevare for å sikre at du tiltrekker og beholder topp arbeidstagere?
Jeg skriver om Employer Branding - hva det betyr og hvorfor det er viktig i årene som kommer, og hvordan du kan lage din egen employer branding-strategi.
Når du skal jobbe med employer branding er det flere ting du bør gjennomgå, dette er min anbefaling av steg du bør gjennomføre:
- Gjennomfør en kompetitiv employer brand audit - KEBA
- Utform din EVP - Employee Value Proposition / medarbeiderløfte
- Avklar om ønsket EB gjenspeiles i dagens uttrykk
- Definere Kandidat personas
- Undersøke om dagens innhold kommuniserer dine EVPs og EM til de definerte kandidat personas på en bra måte
- Utforme / tydeliggjøre selskapets guidelines, assets, farger, tone of voice og hvordan historien skal fortelles
- Sørg for intern forankring - topp til bunn
- Implementer EB og EVP
- Evaluer suksessen og forbedre deg