Hvordan jobbe med employer branding?

07.aug.2022 21:27:00 | tips Hvordan jobbe med employer branding?

Men hvor lang tid bruker dere på å bygge en merkevare for å sikre at du tiltrekker og beholder topp arbeidstakere?

“Beste arbeidsplass i Stavanger 2022” eller “Hvem er den beste arbeidsgiveren innen forsikring?” Dette er søk en hvilken som helst arbeidssøker kan gjøre for å finne ut hvor vedkommende vil søke jobb.

Det er også logisk - i dag er et selskaps rykte viktigere enn noen gang.  Faktisk ville 86% ikke søkt, eller fortsette å jobbe for, et selskap som har et dårlig rykte hos tidligere ansatte eller allmennheten.

Dessuten, du bruker sikkert mye tid på å lage en bra brand story rundt produktene eller tjenestene dine. 

Men hvor lang tid bruker dere på å bygge en merkevare for å sikre at du tiltrekker og beholder topp arbeidstagere?

Jeg skriver om Employer Branding - hva det betyr og hvorfor det er viktig i årene som kommer, og hvordan du kan lage din egen employer branding-strategi.

Når du skal jobbe med employer branding er det flere ting du bør gjennomgå, dette er min anbefaling av steg du bør gjennomføre:

  1. Gjennomfør en kompetitiv employer brand audit - KEBA
  2. Utform din EVP - Employee Value Proposition / medarbeiderløfte
  3. Avklar om ønsket EB gjenspeiles i dagens uttrykk
  4. Definere Kandidat personas
  5. Undersøke om dagens innhold kommuniserer dine EVPs og EM til de definerte kandidat personas på en bra måte
  6. Utforme / tydeliggjøre selskapets guidelines, assets, farger, tone of voice og hvordan historien skal fortelles
  7. Sørg for intern forankring - topp til bunn
  8. Implementer EB og EVP
  9. Evaluer suksessen og forbedre deg

 

New call-to-action






Hallgeir Gustavsen

Skrevet av: Hallgeir Gustavsen

Hallgeir Gustavsen er en utrolig kjekk kar, som også er verdens beste medierådgiver fra Gvarv, i Telemark. Med dette som utgangspunkt har han tatt steget ut i verden, og til deg som kunde, for å dele av sin fortreffelighet. Med 20 års erfaring innen rådgivning og digitale flater, har han den erfaringen du trenger. Uten skam og frykt går han løs på nye utfordringer, og bryter ned dine og andres barrierer for at du skal få mest mulig for pengene. Gamle måter å tenke på skal ut, og digitale tanker skal inn. Han har vært med å bygge opp en rekke virksomheter gjennom sitt engasjement der målbare resultater fra digitale flater har stått mer sentralt enn altertavla i kirka. Hallgeir er en travel mann, men som alt annet kan han kjøpes for penger.