Det å markedsføre seg på nett er noe som de fleste ser på som en nødvendighet, men for bedriftseiere kan det være vanskelig å finne ut hvor man bør begynne. Denne guiden er tenkt å gi deg en enkel måte å komme i gang på.
Mange bedriftseiere tror at det å markedsføre seg på nett er veldig vanskelig. Det trenger det ikke nødvendigvis å være. Mye kan du gjøre selv dersom du har tiden, hvis du ikke har det kan det lønne seg å skaffe litt hjelp. Men hvis du har tiden og interessen til å lære, så er det ikke bare gøy, men det er også veldig lønnsomt.
Mange bedriftseiere tror at det å markedsføre seg på nett er rakett-kirurgi. Det trenger det ikkke nødvendigvis å være. Mye kan du gjøre selv dersom du har tiden, hvis du ikke har det kan det lønne seg å skaffe litt hjelp. Men hvis du har tiden og interessen til å lære, så er det ikke bare gøy, men det er også veldig lønnsomt.
Noen av konkurrentene mine kommer nok til å irritere seg over denne posten, men som jeg pleier å si: «Du går ikke på restaurant hver dag, noen ganger er det gøy å lage egen mat» – Her er oppskriften for å bli din egen kokk.
1. Involver deg i sosiale medier
Sosiale medier er ikke magi, det er å snakke sammen på en annen måte. Når telefonene kom, så var det sikkert noen som sa «jeg klarer ikke disse nymotens telefonene» – og når det kom dører, var det sikkert noen som sa «jeg husker når alle bare hadde huler..» Forstå hvordan mediene brukes og hva som er «rett språk» på de forskjellige plattformene. Og, ikke tenk på sosiale medier som din egen tilbuds-strøm. Behandle folk slik du ville blitt behandlet. Ingen ønsker å bli solgt til, men mange vil kjøpe. Still spørsmål, svar på spørsmål.
Ekstra tips: de fleste plattformer lar deg legge inn poster og oppdateringer på en timeplan, så det er mulig å planlegge litt frem i tid. I tillegg så finnes det en hel del andre verktøy man kan bruke som feks. Iconosquare, Buffer og Hootsuite
2. Begynn å blogge
Det er overraskende mange som har nytte og interesse av kompetansen din. Blogging har flere fordeler, det kan bygge merkevaren din, vise frem kompetansen din og gi kredibilitet til deg og din bedrift.
3. Tilby innhold som publikummer ditt trenger og vil ha
Ved å ha innhold som kundene din oppsøker så er det lettere å komme i kontakt med potensielle kunder. Over 60% av konsumenter oppgir at de har høyere sannsynlighet for å kjøpe produkter eller tjenester av bedrifter som tilbyr dem relevant innhold.
4. Forstå analyse – bli venn med Google Analytics
Det er ganske lett. Kanalene som sender deg mest trafikk, bør du vite om. Og hvis noen kanaler sender mye trafikk, men det er trafikk som ikke gir verdi, så er det, verdiløst. De kanalene som gir best resultat er de kanalene du bør fokusere mest på.
Tips: Sett opp Google Analytics på rett måte og sørg for å forstå hva du kan bruke det til.
5. Sørg for at nettsiden din har et mål
Hvis du ikke har et mål med nettsiden så er det vanskelig å vite om de tingene du gjør har god effekt eller dårlig effekt.
6. Jobb med SEO
Sørg for at de nøkkelordene som er på nettsiden din er de nøkkelordene du ønsker at folk skal finne deg på. Hvis du ikke rangerer på noen av nøkkelordene dine så kan det være du bør ta noen grep.
Du kan gjøre mye selv
hvis du har penger og dårlig tid så vil jeg anbefale deg å leie inn noen. Men om du ikke her penger, men du har mye tid, så kan man gjøre mye selv.