Hvordan lage bedriftspodcast? | En ultimat guide for deg som vil lage podcast for bedriften din!

22.mar.2020 00:00:00 | Hvordan lage bedriftspodcast? | En ultimat guide for deg som vil lage podcast for bedriften din!

Denne guiden er for deg som går med et lite ønske om å starte en podcast, men som ikke helt vet hvordan man kommer i gang.

Denne guiden er for deg som går med et lite ønske om å starte en podcast, men som ikke helt vet hvordan man kommer i gang. Jeg kommer til å gå gjennom hva du bør tenke på når du skal starte en podcast, hvordan du gjør det, hva du trenger og skritt-for-skritt geleide deg gjennom hele prosessen.

Podcast for bedrift – hvor starter du? Hva gjør du?

  1. Finn tema som gjenspeiler noe nyttig bedriften din kan komme med
  2. Tenk ut strategien for å bygge opp bedriften din med podcasten
  3. Kom på et godt navn - noe som gir assosiasjoner til produkt/tjeneste eller firmanavnet ditt
  4. Sett opp en ønsket publiseringsfrekvens - skal du ha daglige, ukentlige eller månedlige episoder?
  5. Lag en innholdsplan - hvilket innhold skal du snakke om og når?
  6. Lag en sendeplan - sett opp hvordan du kan strukturere sendingene dine fra gang til gang
  7. Finn ut hvilket utstyr du trenger (se resten av guiden)
  8. Anskaff utstyret - man trenger ikke sikte for høyt til å begynne med.
  9. Spill inn episode - hopp uti det - bare prøv
  10. Publiser episoden - Finn en plattform du ønsker å bruke og få episoden ut til verden
  11. Lær og gjenta - hør gjennom, få tilbakemeldinger, lær og gjenta

Hvorfor bør bedrifter podcaste? Og hvorfor skriver du denne guiden Hallgeir?

Jeg elsker podcaster! Jeg hører på utrolig mange podcaster og bruker ca 1/6 av døgnet mitt på å få faglig og underholdnings påfyll der. Jeg lagde min første podcast i 2012 og har jobbet med podcast/ vlogging eller lignende i en hel del år nå. Og jeg ser hvordan flere av bedriftene jeg følger er bedrifter som klarer å gi meg noe interessant innhold ved hjelp av podcasten sin. Ved å skrive denne guiden så håper jeg at flere som har lyst til å lage podcast gjør nettopp dette, og kanskje akkurat du som leser dette kommer til å lage den bedriftspodcasten som i fremtiden blir min nye favoritt? Hvis du får noe verdi av denne guiden så setter jeg stor pris på en tilbakemelding, så kan jeg sjekke ut podcasten din og.

Hallgeir! - Hjelp meg å lage en podcast til bedriften min!

jonathan-velasquez-c1ZN57GfDB0-unsplash

Hva inneholder denne guiden til å lage en bedriftspodcast?

  1. Hva bør du tenke på før du lager en podcast til bedriften din?
  2. Hva trenger du før du starter en podcast for bedriften?
  3. Ta opp den første episoden
  4. Redigering av lyd - er det vanskelig?
  5. Publisering av podcasten - Hvor og hvordan?
  6. Veien videre – hvordan vokse / bli bedre?

Hva bør jeg tenke på før jeg lager en podcast til bedriften min?

  • Du bør ha noe du har lyst til å formidle - velg et tema som bedriften din eller du har kompetanse på
  • Finn rett format for din bedrift – har du en podcast med bare deg som snakker eller er det en opplærings-podcast, eller er det en podcast med mange gjester hvor man diskuterer og kommer frem til ting i fellesskap?
  • Finn et navn på podcasten – navnet bør formidle hva lytteren kommer til å oppleve om de velger å høre på nettopp din podcast, men den bør også ha et navn som gjør det mest mulig sannsynlig at de trykker på din podcast.
  • Hvor ofte skal du publisere en episode? – enten du lager en podcast i uka, måneden eller en pr dag, så kan det være lurt å finne seg en publiseringsfrekvens man tar sikte på.
  • Ha en form for innholdsplan – du bør planlegge så langt frem du klarer med tider, tema osv. sånn at du vet hva som skal ut når
  • Ha en sendeplan – jeg pleier alltid å lage et skjelett av en sendeplan sånn at jeg vet hva som skal være med i en vanlig sending, om det er noen segmenter som alltid er med, noen ganger, eller om det er at jeg begynner og avslutter med faste segment.
  • Hvordan vil du fremstå visuelt? – det er viktig at logoen eller cover-art er lagt opp på en sånn måte at du både vekker oppmerksomhet i podcast-spilleren og at du gir inntrykk av hva lytteren kan forvente seg når de hører på deg. Din cover-art er det som skal gjøre at folk trykker på din podcast på sin podcast-player, så det er viktig at det er appellerende og viser hva lytteren kan forvente seg.
  • Hvilket nivå ønsker du å ligge på med tanke på utstyr? – har du tenkt å investere i fullt studio, eller har du tenkt å bruke telefonen til opptak? Eller har du planer om å begynne på et nivå i mellom?

Hva trenger du før du starter en podcast for bedrift?

Absolutt minimum:Det absolutte minimum du trenger for å lage en podcast er en smarttelefon og Anchor. - Anchor er en alt-i-ett plattform hvor du kan lage, distribuere og tjene penger på podcasten din. Helt gratis! Det er veldig enkle verktøy for å sette sammen podcasten din bare ved hjelp av mobiltelefonen din og det eneste du trenger er dette. Anchor hjelper deg også med å lagre og distribuere podcasten til kanaler som Spotify, Apple Podcaster osv osv. De har også noen muligheter for å tjene penger på podcasten din som er integrert i systemet. Absolutt å anbefale for å komme i gang.
Les mer på Anchor.fm

jonathan-farber-gjHmip_Lmg4-unsplash

Få hjelp til å lage din egen podcast for bedrift

Hvilket utstyr trenger jeg til å lage podcast?

Ok middelvei:Hvis du ønsker å forsøke å ha en litt bedre kvalitet på podcasten, så er mikrofonen det absolutt beste stedet å begynne på. En nesten hvilken som helst ekstern mikrofon er bedre enn mobilen din, men jeg har et par tips:
Svive Hydra Streaming Kit - ca 1000,-Svive har USB-tilkobling, det følger med shock mount og pop-filter. Alt det gjør at lyden kommer til å løfte seg en del hakk uten at du trenger å investere i en mixer.
Røde Podcaster Mikrofon - ca 1800,-Denne har usb-tilkobling så du trenger ikke en egen mixer. Røde er også et veldig annerkjent merke innen lyd.
Beginner-Hig-end(ikkeproff):Røde NT-2A Studio kit -ca 3000,-Dette er den beste mikrofonen jeg har, men her trenger du en mixer og XLR kabler i tillegg til eget stativ.
Røde RØDECaster Pro Produksjonsstudio - ca 6500,-RØDECaster Pro er designet for å forenkle profesjonell podcastproduksjon og levere topp lydkvalitet. Støtter opp til 4 podcastmikrofoner og tilbyr dessuten enkel oppkobling for telefongjester via TRRS eller Bluetooth.
Proff: - spør noen andre enn meg

Få hjelp til å lage din egen podcast

Hvordan redigerer jeg podcast?

Jeg anbefaler Audacity! Audacity er en brukervennlig, flerspors lydredigerer og -opptaker for Windows, Mac OS X, GNU / Linux og andre operativsystemer.Det kan virke litt gammeldags å komme i gang med, men det er etter min erfaring veldig bra. De har en brukermanual også som jeg ikke har sett så mye i, men som finnes her.

Adobe har også et alternativ. Adobe Audition. - Jeg har brukt dette også, men jeg må innrømme at jeg likte Audacity best.

Hvordan publiserer jeg en podcast?

Hvis du har gjort alt som står over og har benyttet Anchor som lagring, er det bare å trykke på “new episode” → Skrive inn tittel, beskrivelse og alle de andre tingene, så er det bare å publisere.
Så må det sendes til de forskjellige platformene slik at folk kan høre deg på podcast spillerene sine.

Hvordan involverer jeg publikum i podcasten min?

Snakk med lytterene dine. Still spørsmål, få det ut i sosiale medier og del med folk som kan være interessert.

Få hjelp til å lage din egen podcast

Hallgeir Gustavsen

Written By: Hallgeir Gustavsen

Hallgeir Gustavsen er en utrolig kjekk kar, som også er verdens beste medierådgiver fra Gvarv, i Telemark. Med dette som utgangspunkt har han tatt steget ut i verden, og til deg som kunde, for å dele av sin fortreffelighet. Med 20 års erfaring innen rådgivning og digitale flater, har han den erfaringen du trenger. Uten skam og frykt går han løs på nye utfordringer, og bryter ned dine og andres barrierer for at du skal få mest mulig for pengene. Gamle måter å tenke på skal ut, og digitale tanker skal inn. Han har vært med å bygge opp en rekke virksomheter gjennom sitt engasjement der målbare resultater fra digitale flater har stått mer sentralt enn altertavla i kirka. Hallgeir er en travel mann, men som alt annet kan han kjøpes for penger.