Hva har du tenkt å måle?

06.aug.2022 13:25:12 | tips Hva har du tenkt å måle?

Jeg snakker ofte med markedsførere om problemer rundt rapportering. Rapportering av hvilken effekt markedsføringen har. Forholdet du som markedsfører har til målinger er basert på din erfaring.

Jeg snakker ofte med markedsførere om problemer rundt rapportering. Rapportering av hvilken effekt markedsføringen har. Forholdet du som markedsfører har til målinger er basert på din erfaring.

Og den du rapporterer til, enten det er sjefen eller til kunden er basert på deres forståelse. For å forstå hva du har levert, må de altså ha samme kompetanse som deg med måling. De trenger å forstå hva de ser på.

Egentlig er de fleste av disse tallene “vanity metrics” og har relativt lite å si så lenge du klarer å levere de resultatene du skal innenfor de KPIene som bedriften din er avhengig av.

Jeg slenger med noen eksempler for å illustrere:

Eks1: Du har en CPM på 80 → 1000 visninger, som fører til 50 klikk → og de 50 klikkene fører til 5 leads → og de 5 leadsene fører til 1 salg. Dette gir en kostnad på 80,- for en ny kunde.

Eks2: du har en CPM på 300 → 1000 visninger fører til 100 klikk → de 100 klikkene fører til 20 leads → og de 20 leadsene fører til 10 salg. Dette gir en kostnad på 30,- for en ny kunde.

Hvis sjefen din, eller den du rapporterer til liker "vanity metrics", kan dette dessverre resultere i urettferdige tilbakemeldinger. Nettopp fordi denne personen ikke har nok erfaring med måling, og sporer av med å fokusere på feil tall, istedenfor det som faktisk er Key Performance Indicatoren.

 

Eksempler på mer moderne konsepter for markedsbudsjett:

  • “Som små og mellomstore bør man gjerne ha 70 % på direkte respons - 30 % på merkevarebygging."

  • "Det som anbefales som startup er å bruke ca. 90 % av markedsføringen på direkte respons - 10 % på merkevarebygging. "

Markedsbudsjett som er laget for å levere resultater, og som gir deg en sjanse til å nå lenger i din stilling.

Jeg har skrevet om dette før - det kan du lese her

Heldigvis for deg, så har jeg laget en smart og enkel budsjettkalkulator. Denne kan du finne her: Link.

Så, for å spør deg en gang til, hva har du tenkt å måle?

Avtal møte her

 

Hallgeir Gustavsen

Written By: Hallgeir Gustavsen

Hallgeir Gustavsen er en utrolig kjekk kar, som også er verdens beste medierådgiver fra Gvarv, i Telemark. Med dette som utgangspunkt har han tatt steget ut i verden, og til deg som kunde, for å dele av sin fortreffelighet. Med 20 års erfaring innen rådgivning og digitale flater, har han den erfaringen du trenger. Uten skam og frykt går han løs på nye utfordringer, og bryter ned dine og andres barrierer for at du skal få mest mulig for pengene. Gamle måter å tenke på skal ut, og digitale tanker skal inn. Han har vært med å bygge opp en rekke virksomheter gjennom sitt engasjement der målbare resultater fra digitale flater har stått mer sentralt enn altertavla i kirka. Hallgeir er en travel mann, men som alt annet kan han kjøpes for penger.