Hvordan generere leads? 9 strategier som hjelper deg å generere leads!

01.nov.2022 11:37:02 | leads Hvordan generere leads? 9 strategier som hjelper deg å generere leads!

Salg er matematikk, og mange sliter med å forstå hvordan man genererer leads. I virkeligheten er det mer skills enn flaks i salg.

Her er noen strategier for å generere en jevn strøm av potensielle kunder og leads.

1. Be om anbefalinger.
2. Gå gjennom kundeservice - feedback fra kunder du allerede har
3. God oppfølging: Hold kontakten med tidligere kontakter.
4. Gi verdi - Vær en god kilde til verdifull informasjon.
5. Bruk sosiale medier og arenaer online for å hjelpe.
6. Vær sosial - snakk med folk - bruk 2 ører, 1 munn.
7. Bli med på nettverksarrangement og bidra positivt.
8. Vær positiv. Si ja til å hjelpe andre, lytt og prøv å forstå.
9. Vær tålmodig. Alt kommer ikke over natten, TTT (ting tar tid)

Les om vårt gjennomprøvde system for Lead-generering

 

1. Be om anbefalinger.

Fornøyde kunder gir ofte anbefalinger. La kundene dine snakke for deg ved å be om anbefalinger og gi de mulighet til å samle sine egne potensielle kunder. Ingenting øker bedriftens troverdighet mer enn en fornøyd kunde som forteller venner og kjente om bedriften din. Anbefalinger er den beste strategien for generering av leads. Når du avslutter et salg eller leveranse, sørg for å spør kunden din om de kjenner noen som også kan ha hjelp av produktet eller tjenesten din. Dette tar ikke mye tid og kan være en måte å raskt generere leads på.

 

2. Gå gjennom kundeservice - feedback fra kunder du allerede har

Ikke slipp kunden din etter salget. En fornøyd kunde som har et fortsatt forhold til deg og din bedrift vil sannsynligvis kjøpe igjen hvis de har behov. Det burde ikke komme som en overraskelse at det er billigere å selge til en eksisterende kunde enn å skaffe en ny potensiell kunde. Oppfølgingssamtaler er en god og strategisk måte å pleie kunderelasjoner på og et flott tidspunkt å be om en anbefaling også. Noen ganger er de potensielle kundene du har der ute, med størst potensiale, faktisk dine nåværende kunder.

 

Les om vårt gjennomprøvde system for Lead-generering

 

3. God oppfølging: Hold kontakten med tidligere kontakter.

Ikke alle potensielle kunder vil være klare til å bli kunder når du snakker med de første gang. Ikke push, og ikke ignorer. Lead nurturing er spesielt viktig i prosessen med å generere leads når den potensielle kunden ikke ender opp med å kjøpe med bakgrunn i timing eller budsjett eller andre ting. Send de relevant og nyttig informasjon basert på behovene og problemstillingene de har vil være verdifullt for dem, og vil hjelpe de videre.


4. Gi verdi - Vær en god kilde til verdifull informasjon.

Lever litt ekstra, gi av din egen kompetanse og bli en produktekspert innen ditt respektive felt. Hvis du hjelper kunden din, og blir en rådgiver som kundene dine kan stole på i stedet for bare en vanlig selger kommer du mye lengre. De potensielle kundene dine har en enorm mengde informasjon veldig lett tilgjengelig, og de gjør mest sannsynlig mye undersøkelser for de noen gang snakker med en selger eller rådgiver.


5. Bruk sosiale medier og arenaer online for å hjelpe.

Det blitt enkelt og viktig å vise frem ekspertisen din. Sørg for at du har ekspertise. 😅 

Begynn å bygge opp en tilstedeværelse online for å hjelpe deg å nå potensielle kunder som kan ha behov for det du kan om produkter eller bransjen. Del villig og gi verdi. Legg ut svar på ting som du ofte får spørsmål om. Dette kan gjøres med SEO (søkemotoroptimalisering)

Er du ikke en guru innen søkemotoroptimalisering? Det er de aller fleste ikke. Men ved å svare godt på vanlige spørsmål og legge dette ut så vil informasjonen din bli synlig. Ved å gjøre det vil du hjelpe dine potensielle kunder når de leter etter informasjon.

 

6. Vær sosial - snakk med folk - bruk 2 ører, 1 munn.

Det er lett å se at sosiale medier både får oppmerksomhet og at de virker ettersom det er den måten de aller fleste kommuniserer på. Hvis du for eksempel ser på LinkedIn så er det et sted man kan finne mye informasjon om fag og løsninger. Det er også en god måte å dele kompetanse og å holde kontakt med folk man har snakket med.

Trafikk fra LinkedIn ser også ut til å gi den den beste konverteringsrate av de fleste sosiale nettverkene fra besøkende til potensielle kunder på tvers av sosiale medieplattformer, ofte høyere enn både Facebook og Instagram. Når du leter etter måter å generere nye potensielle kunder på, kan det lønne seg å være på LinkedIn.

 


7. Bli med på nettverksarrangement og bidra positivt.

Når du har fått kontakt med potensielle kunder, så bør du pleie disse forbindelsene. Ikke begrens deg til sosialt nettverkt, men utvid til relevante plattformer.

Når vi ser på LinkedIns enorme verdi rundt det å dele relevant informasjon og å vise potensielle kunder verdi, er det en god strategi å publisere artikler eller sponse oppdateringer på nettstedet. Ved å legge til råd og kompetanse kan du få være med å bidra til å sette deg og din bedrift i søkelyset som en god kompetansebank der du har kompetansen. 

 

8. Vær positiv. Si ja til å hjelpe andre, lytt og prøv å forstå.

Husk at alt trenger ikke handle om deg. Det er viktig å være en positiv person som sier ja til å hjelpe. Det er lettere å lytte til andre når de snakker om sine utfordringer og da kan du se muligheter for hvor du kan hjelpe. Det er en stor sjanse for at du vil finne muligheter til å hjelpe, enten det er ditt eget produkt eller tjeneste, eller et produkt eller en tjeneste fra en av kontaktene dine. Å hjelpe folk i nettverket ditt, selv når det betyr at du ikke får noe salg selv er både snilt og smart. Det gir rom for anbefalinger, det er en god følelse å få hjelpe, og det baner vei for henvisninger.

Som nevnt tidligere, er det utrolig lurt å jobbe mot å være en rådgiver som ønsker å hjelpe kundene sine med å finne den riktige løsningen når det er mulig.


9. Vær tålmodig. Alt kommer ikke over natten, TTT (ting tar tid)

Slapp av. Ting tar tid. Det å generere leads er et maraton, ikke en sprint. Det er ting som skal jobbes med over tid. Å være en pålitelig kilde til informasjon på internett og sosiale medier, så vel som gjennom nettbaserte nettverk, er også potensielle strategier. Personlig nettverk fungerer også.

Den viktigste lærdommen med tanke på å få en jevn strøm med potensielle kunder er å være tålmodig.

Ved å utvide de strategiene du har nå i dag så kan salgsavdelingen bruke mer tid på folk som er interessert i å snakke med dere, og få en høyere tilslagsprosent og være generelt mer happy på jobb. Det å jobbe målrettet mot å ha en jevn strøm med leads er også lurt.

 

Les om vårt gjennomprøvde system for Lead-generering

 

Hallgeir Gustavsen

Skrevet av: Hallgeir Gustavsen

Hallgeir Gustavsen er en utrolig kjekk kar, som også er verdens beste medierådgiver fra Gvarv, i Telemark. Med dette som utgangspunkt har han tatt steget ut i verden, og til deg som kunde, for å dele av sin fortreffelighet. Med 20 års erfaring innen rådgivning og digitale flater, har han den erfaringen du trenger. Uten skam og frykt går han løs på nye utfordringer, og bryter ned dine og andres barrierer for at du skal få mest mulig for pengene. Gamle måter å tenke på skal ut, og digitale tanker skal inn. Han har vært med å bygge opp en rekke virksomheter gjennom sitt engasjement der målbare resultater fra digitale flater har stått mer sentralt enn altertavla i kirka. Hallgeir er en travel mann, men som alt annet kan han kjøpes for penger.