Jeg har satt opp min anbefaling for hvilke steg man bør gå gjennom for å lage en god employer branding strategi.
- Undersøk hva som er status nå. Dette kan du gjøre ved å gjennomføre en kompetitiv employer brand audit - det jeg kaller en KEBA - les mer her
- Utform ditt medarbeiderløfte eller EVP - Employee Value Proposition. Det er en oppsummering av alt du tilbyr dine potensielle ansatte - les mer om medarbeiderløfte her
- Avklar om det du avdekker i auditen og det opplevde employer brandet ditt gjenspeiler det dere ønsker å uttrykke.
- Så bør du definere deres kandidat persona(s) - les mer om kandidatpersonas her
- Undersøke om det innholdet dere har tilgjengelig på nettsiden, sosiale medier og i jobbannonser ol kommuniserer dine EVPs og EM til de definerte kandidat personas på en bra måte
- Utforme / tydeliggjøre selskapets guidelines, assets, farger, tone of voice og hvordan historien skal fortelles
- Sørg for intern forankring - topp til bunn
- Implementer EB og EVP -
- Evaluer suksess