GIF står for Graphics Interchange Format. Det er en type bildefilformat som kan lagre flere bildefiler og levere dem etter hverandre, dette skaper en animasjonseffekt. GIF-er ble funnet opp av den amerikaneren Steve Wilhite i 1987 da han prøvde å bruke animerte bilder som ikke hadde en altfor stor filstørrelse.
GIF-er ble brukt en hel del i internetts spede begynnelse og var ofte en aktiv del av nettsidene jeg bygde på slutten av 90-tallet. Men i tidlig 2000 og utover ble de sett på som ganske harry, og ingen ville egentlig bruke dem. I tillegg så var de ufattelig store filer etter hvert, så modemene våre og tellerskrittene likte de ikke så godt heller.
Hvorfor bruke GIFs i 2021?
Alle markedsførere vil forbedre kampanjene sine for å gjøre dem mer synlige og engasjerende. GIF-er kan brukes for å få det til. Hvordan? GIF-er er en rask måte å legge til oppmerksomhetsfangende animasjoner i e-postmeldinger, landingssider, blogginnlegg og mer!
GIF-er er mer interessante å se på enn statiske bilder. De legger til bevegelse i innholdet ditt, og hvis du bruker dem på riktig måte, gjør de det mye enklere for innholdet ditt å skille seg ut i e-post, annonser, sosiale medier, blogginnlegg og mer.
Enda viktigere: brukerene elsker de. Mer enn 700 millioner GIF-elskere bruker GIPHY, en GIF-søkemotor, for å dele mer enn 10 milliarder GIF hver dag på plattformen og andre steder der GIPHY er innebygd (Variety, 2019).
Hvordan bruke GIFs i markedsføring?
Skil deg ut på sosiale medier.
Når brukere blar gjennom sosiale medier, kan det hende at et enkle bilder eller tekstinnlegg ikke fanger oppmerksomheten så bra, men du kan få markedsføringen din til å skille seg ut ved å bruke GIF-er.
Bedriften din kan få mer engasjement på sosiale medier ved å bruke GIF-er som allerede er tilgjengelige i GIF-biblioteket på Facebook og Twitter. Lag et innlegg med en morsom GIF som er relatert til publikum og relevant for virksomheten din, eller ha det gøy i kommentarfeltet ditt og svar brukere på kommentarer med en koselige eller morsomme "Takk" -GIFer for eksempel.
Hva kan jeg gjøre for å komme i gang?
GIF er animerte bilder. Betyr det at man må kunne animere eller lage video? Nope! Du trenger ingen erfaring for å begynne å bruke GIFs. Her kommer to måter å gjøre det på:
Bruk en GIF-app
Jeg har selv testet ut GIPHY Create , men det finnes uttallige du kan bruke til å lage GIF-er direkte på telefonen din. Gratis. Med disse verktøyene laster du opp bilder og bruker appen til å lage en GIF. I tillegg kan du legge til andre morsomme og engasjerende elementer som filtre, bakgrunner, tekst, bilder, emojier osv.
https://giphy.com/create/gifma...
https://giphy.com/apps/giphyca...
Lag en GIF fra video
Men hva om du allerede har en video? Hvordan konverterer du den til en GIF? Heldigvis er det mange video-til-GIF-programmer tilgjengelig via nettsider eller apper. De varierer i pris og funksjoner, men de er lette å bruke og
Convert video to animated GIF online - Free online video ...
Animated GIF Maker - Make GIFs from Images or Videos
Norge har verdens beste GIF-maker!
I Norge så har vi en artist som jeg må innrømme at jeg ikke hadde ført om, men hennes kunstverk er sett over 54.500.000.000 ganger på nett.. Ja du leste rett, over 54 milliarder visninger.. Det er helt sykt!
Nora Fikse er en norsk designer som lager illustrasjoner, animasjoner og typografi. Hun har jobbet for merkevarer som Kylie Jenner, MTV, Amazon, Honda, NA-KD og en hel haug andre!
Sjekk ut intervjuet mitt med Nora her!
Med det så håper jeg du har fått noen ideer til hvordan du kan komme i gang med å bruke GIFs i markedsføringen din!
Hvis du vil ha hjelp til å komme i gang kan du kontakte meg her!