De fleste bedrifter har anonyme merkevarer. Det vil si at ingen vet hvem som står bak bedriften, bedriften har ingen personlighet og bedriften har derfor ikke noe ansikt utad.
Argumentet mot å bruke en personlighet som ansiktet til merkevaren er at du binder opp en person til å bli uvurderlig for bedriften, noe som kan bli dyrt. Det kan også skape problemer hvis bedriften en dag skal selges.
Men hvis du ser på mange av de store merkevarene i verden, så er de bygget på en personlighet. Hilton Hotels ble bygget på Conrad Hiltons personlighet og Nordic Choice er bygget på Petter Stordalens personlighet. Apple ble bygget på guru-personligheten til Steve Jobs.
Kunder er mennesker og mennesker liker å skape relasjoner til andre mennesker. Det er enklere å skape en relasjon til et mennesket enn det er å skape en relasjon til en logo uten ansikt.
For små bedrifter er det ofte også mye raskere å bygge en solid merkevare dersom daglig leder eller gründeren er ansiktet til bedriften. Det er også mye rimeligere å gjøre, både på kort og på lang sikt.
Hvis du også ønsker å bygge en sterk merkevare som tiltrekker seg dine ideelle kunder kan du avtale et møte med meg på linken under, så går vi gjennom dine beste muligheter.