Hvis du har jobbet med sosiale medier markedsføring en stund så har du helt sikkert opplevd at noen i ledelsen spør hvorfor videoen, innlegget eller bloggposten din ikke har «gone viral» og gitt tusenvis av nye leads over natten.
Ikke bare får du som markedsfører dette spørsmålet direkte, det er ofte en underliggende holdning hos mange som viser at de tror resultater kan komme gratis.
Det er sjeldent å få til at kommersielt innhold går viralt og de fleste det skjer med har ikke en plan for hva de skal gjøre med oppmerksomheten. Med andre ord så er det lite kontroll over trafikken og oppmerksomheten.
Sosiale medier har også blitt en «pay to play» plattform, som betyr at du må ha en strategi for å betale for oppmerksomheten og øke resultatene av det organiske dere gjør.
Når du har en strategi for betalte annonser, en plan for hvor trafikken skal gå og hva konverteringsmålet er, kan du kontrollere flyten av leads og kunder inn til bedriften.
Hvis du da er heldig og får en viral kampanje til å fungere, så har du konverteringsmekanismene og målene dine på plass og kan dra bedre nytte av oppmerksomheten.
Avtal et møte på linken under hvis du vil prate gjennom hvordan dere kan legge denne planen og hvordan jeg kan hjelpe på veien.