Mange ledere ser på markedsføring som en ren kostnad og ikke et profitt-senter i bedriften. Det er to ting ledere og markedsfører må forstå om markedsføring før budsjettene settes.
Den første er fokus. Alle må være enige om en strategi oget fokus for markedsføringen. Vi ser ofte at ledelsen ønsker Rolls Royce resultater, men ønsker kun å bruke Honda penger. Når strategien er valgt må den følges og gis nok midler til å kunne lykkes. Det må fokuseres på de resultatene som er mest viktig for bedriften.
Den andre er tålmodighet. Dersom alle er enige om strategien, budsjettene er satt og målene er realistiske og klare, så må man smøre seg med tålmodighet.
Det sies ofte at årets resultater kommer fra fjorårets innsats. Det stemmer. Ledelsen må være tålmodig og ikke be om mirakler fra markedsavdelingen. Hvis salget går litt ned en måned betyr ikke at strategien må endres. Resultatet vil sannsynligvis komme neste år, fra de aktivitetene vi gjør i år. Spesielt hvis vi snakker om innholdsmarkedsføring.
Trenger du hjelp til å sette opp en helhetlig markedsplan kan du enkelt avtale et møte på linken under.