Hvordan skrive et medarbeiderløfte?

08.aug.2022 14:10:00 | tips Hvordan skrive et medarbeiderløfte?

Hvordan skriver du et medarbeiderløfte eller en employee value proposition? Her er fem steg for å utarbeide et EVP for organisasjonen din.

Employer branding er avgjørende for at en organisasjon skal tiltrekke seg gode kandidater. Og hvis det gjøres riktig så kan en god EVP eller et godt medarbeiderløfte gi et godt svar på spørsmålet: “Hvorfor skal en fantastisk medarbeider velge å jobbe hos nettopp oss?” 

Det å lage en EVP som er unik for din bedrift vil gjøre det lettere å tiltrekke seg gode kandidater, og det vil gjøre det lettere å tydeliggjøre hvorfor kandidater bør søke hos dere. Både med tanke på å tiltrekke seg nye talenter, og det å holde på de arbeidstagerene du har er lettere med et tydelig medarbeiderløfte.

 

Last ned 5 steg til å skrive et godt medarbeiderløfte

 

Employee Value Proposition (EVP) er vanligvis definert som et sett med monetære og ikke-monetære fordeler gitt av en organisasjon til sine ansatte i bytte for ferdighetene, evnene og erfaringen de bringer med seg og bidragene de gir til organisasjonen. Imidlertid er denne definisjonen ganske utdatert.

En mer moderne definisjonen av Employee Value Proposition skrevet av Maril Gagen MacDonald:

Employee Value Proposition er et økosystem av støtte, anerkjennelse og verdier som en arbeidsgiver gir ansatte for å oppnå sitt høyeste potensial på jobben.

Nå som vi har identifisert hovedkomponentene i en EVP, gjør det den komplekse oppgaven med å bygge en mye enklere.

Her er fem steg for å utarbeide en flott EVP for organisasjonen din:

 

  1. Vurder hva du tilbyr for øyeblikket
  2. Intervju dine eksisterende og tidligere ansatte
  3. Definer nøkkelkomponentene til din EVP
  4. Skriv ditt medarbeiderløfte
  5. Synliggjør din EVP gjennom de riktige kanalene

 

 

Hallgeir Gustavsen

Skrevet av: Hallgeir Gustavsen

Hallgeir Gustavsen er en utrolig kjekk kar, som også er verdens beste medierådgiver fra Gvarv, i Telemark. Med dette som utgangspunkt har han tatt steget ut i verden, og til deg som kunde, for å dele av sin fortreffelighet. Med 20 års erfaring innen rådgivning og digitale flater, har han den erfaringen du trenger. Uten skam og frykt går han løs på nye utfordringer, og bryter ned dine og andres barrierer for at du skal få mest mulig for pengene. Gamle måter å tenke på skal ut, og digitale tanker skal inn. Han har vært med å bygge opp en rekke virksomheter gjennom sitt engasjement der målbare resultater fra digitale flater har stått mer sentralt enn altertavla i kirka. Hallgeir er en travel mann, men som alt annet kan han kjøpes for penger.