Employer branding er avgjørende for at en organisasjon skal tiltrekke seg gode kandidater. Og hvis det gjøres riktig så kan en god EVP eller et godt medarbeiderløfte gi et godt svar på spørsmålet: “Hvorfor skal en fantastisk medarbeider velge å jobbe hos nettopp oss?”
Det å lage en EVP som er unik for din bedrift vil gjøre det lettere å tiltrekke seg gode kandidater, og det vil gjøre det lettere å tydeliggjøre hvorfor kandidater bør søke hos dere. Både med tanke på å tiltrekke seg nye talenter, og det å holde på de arbeidstagerene du har er lettere med et tydelig medarbeiderløfte.
Employee Value Proposition (EVP) er vanligvis definert som et sett med monetære og ikke-monetære fordeler gitt av en organisasjon til sine ansatte i bytte for ferdighetene, evnene og erfaringen de bringer med seg og bidragene de gir til organisasjonen. Imidlertid er denne definisjonen ganske utdatert.
En mer moderne definisjonen av Employee Value Proposition skrevet av Maril Gagen MacDonald:
Employee Value Proposition er et økosystem av støtte, anerkjennelse og verdier som en arbeidsgiver gir ansatte for å oppnå sitt høyeste potensial på jobben.
Nå som vi har identifisert hovedkomponentene i en EVP, gjør det den komplekse oppgaven med å bygge en mye enklere.
Her er fem steg for å utarbeide en flott EVP for organisasjonen din:
- Vurder hva du tilbyr for øyeblikket
- Intervju dine eksisterende og tidligere ansatte
- Definer nøkkelkomponentene til din EVP
- Skriv ditt medarbeiderløfte
- Synliggjør din EVP gjennom de riktige kanalene