Konverteringsrate, eller konverteringsfrekvens, er et forholdstall mellom antall besøkende på et nettsted og antall ønskede hendelser. En hendelse kan typisk være salg, registrering, forespørsel eller nedlasting.
Hva er en god konverteringsrate?
Konverteringsraten varierer mye etter bransje og forretningsmodell. For å få en feeling av hvor du ligger ann så må du først ha en god oversikt over hva konverteringspunktene dine er, så kan du begynne å jobbe med hvordan du kan gjøre de bedre.
Hvordan forbedre konverteringsraten? Å jobbe med å få en bedre konverteringsrate (Convertion rate optimalization - CRO) betyr at mer av nettstedstrafikken konverterer til de handlingene som du ønsker, enten det betyr å fylle ut et skjema for å bli en lead (for eksempel be om et tilbud på en reparasjonstjeneste) eller foreta et kjøp. Det å jobbe med konverteringsraten på nettsiden din er noe av det mest lønnsomme du kan gjøre. Rett og slett fordi det vil gjøre at resten av markedsaktivitetene du gjør vil ha en enda bedre effekt. Og du vil få en høyere effekt av de andre markedsaktivitetene.
Ha en super dag, så snakkes vi plutselig! |